Kijk op straat eens om je heen. Werkelijk overal zie je wel een vorm van reclame. Is het geen reclameposter, dan wel een reclamespotje op televisie, radio of internet. De kracht van reclame is dat ze in je hoofd blijven hangen. Juist de spotjes die veel irritatie opwekken blijven ons bij. Tegenwoordig richt reclame zich ook op de mobiele telefoon. Inmiddels bezoeken meer mensen het internet via de smartphone dan via de gewone computer.
Smartphone tegenover desktop
2015 was een bijzonder jaar voor de mobiele telefonie. Voor het eerst in de geschiedenis gebruikten mensen vaker hun smartphone dan de desktop om te internetten. Reden voor bedrijven om zich meer bezig te gaan houden met mobiele advertenties. Desondanks is nog niet elk bedrijf bezig met mobiele marketing. Het nadeel is namelijk dat veel mensen advertenties op de smartphone als vervelend beschouwen. Ze gebruiken vaak een adblocker op hun smartphone, waardoor bedrijven voor niets advertenties maken. Sterker nog, de mobiele adblocker is populairder dan die op de pc.
Ondernemingen op Instagram
In 2016 is het dan ook een ware kunst om mensen op de mobiele telefoon tóch te bereiken. Als bedrijf moet je al je creativiteit uit de kast halen en geld willen neertellen. Er zijn een aantal manieren waarop je toch succesvol kunt zijn. Zo gebruiken een aantal ondernemingen inmiddels Instagram. Neem het succesvolle Duitse bedrijf Mercedes-Benz. Het bedrijf ontdekte dat haar doelgroep veel te vinden was op de social media site Instagram. Het schakelde het reclamebureau Razorfish New York in voor een gigantische reclamecampagne waarbij duizenden foto’s en berichten werden geplaatst. De bijzondere online campagne van Mercedes-Benz bleek zijn vruchten af te werpen. Het bereikte namelijk duizenden jonge mensen.
Zelf deelnemen via Snapchat
Een ander medium waarmee je als bedrijf de jonge doelgroep kunt bereiken is Snapchat. Deze mobiele applicatie heeft sinds de introductie in 2011 de wereld veroverd. Niet alleen consumenten, maar ook steeds meer bedrijven raken overtuigd van de werking ervan. Zo springen ze bijvoorbeeld in op recente hypes en populaire tv-series. Aan het begin van een nieuw seizoen ‘Orange is The New Black’ konden mensen zich bijvoorbeeld laten fotograferen als gevangene. Of wat dacht je van ‘The Switch’ van het merk Nike waarbij mensen hun eigen hoofd konden verwisselen met die van voetballer Cristiano Ronaldo? Het zijn slechts enkele voorbeelden van grote marketingcampagnes die bezoekers de mogelijkheid geven om zelf deel te nemen. Deze interactieve manier van reclame maken wordt steeds populairder.
Speciale app voor ouders en kinderen
Bedrijven moeten steeds creatiever te zijn bij het bedenken van reclames. Nivea is daar in elk geval in geslaagd. Onlangs ontwierp het een speciale app waardoor je jouw kind nooit meer uit het oog verliest. In een tijdschrift zat een speciale armband voor kinderen. Deze kon je als ouder verbinden met een speciale telefoon app waarmee je een grens instelde tot waar je kind mocht lopen. Wanneer je kind de grens heeft bereikt ontvang je een melding. Zeer handig wanneer je op een zeer drukke plek zoals een zwembad of strand bent.
Augmented Reality van IKEA
‘Augmented reality’ is ook een manier om online reclame te maken. Deze technologie verbindt de realiteit en de virtuele wereld met elkaar. De populariteit ervan neemt in rap tempo toe. Het Zweedse bedrijf IKEA maakt er graag gebruik van. Het bedrijf ontdekte dat 14 procent van de klanten vaak te grote meubels koopt. Het verzon daarom een handige app waarmee je precies kunt zien hoe de meubels in een woning passen. Bovendien werkt het ook nog eens ontzettend simpel. Na het downloaden van de app hoef je de camera slechts te richten op de IKEA catalogus. Vervolgens komen de meubels direct in beeld.
Hilarische reclameboodschap
Virtual reality en bewegende beelden hebben de toekomst in de reclamewereld. Hiermee maak je als bedrijf op een opvallende manier online campagne. Zo gebruikte het automerk Bradesco op een hilarische manier reclame voor een verzekering. Je ziet een filmpje waarin iemand door enkele pagina’s met afbeeldingen van auto’s scrolt. Uit het niets knalt de auto tegen een muur aan. De tekst “Unexpected events happen without warning” maakt het bijzondere filmpje compleet.