SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands beter bekend als zoekmachine optimalisatie. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor jouw bedrijfswebsite. Wat is het precies? We vertellen je er alles over in dit artikel!
Wat is SEO?
Het verwijst simpelweg naar het proces van het aanbrengen van primaire wijzigingen aan een website om de zichtbaarheid ervan te verbeteren. Daardoor speel je in op het moment dat een gebruiker zoekt naar producten en diensten die verband houden met jouw bedrijf in de zoekmachines. Hoe zichtbaarder jouw pagina’s zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat je wordt opgemerkt en nieuwe en terugkerende klanten trekt. Zoekmachine optimalisatie (SEO) brengt dan ook gratis organisch verkeer van zoekmachines.
Wat is het verschil tussen SEA, SEO en SEM?
Zoekmachine adverteren (SEA) is onlosmakelijk verbonden met Search Engine Optimization(SEM). Terwijl zoekmachine optimalisatie (SEO) zich richt op het verbeteren van de toegankelijkheid via zoekwoorden of zoekwoorden, geeft SEA de gesponsorde advertentie rechtstreeks in de zoekmachineresultaten en op partnerwebsites weer. Uiteindelijk is de PPC (pay per click) ontstaan, die verwijst naar het betalingssysteem dat marketeers gebruiken. Vanwege het monopolie van Google is hun advertentieplatform, Google Ads, een ander woord geworden voor zoekmachine reclame. Ongeacht de synoniemen blijft het principe hetzelfde: plaats een advertentie boven, onder of naast de zoekresultaten.
Zoekmachines
Google is echter niet de enige zoekmachine die deze dienst aanbiedt. Ook Bing en Yahoo bieden hun gebruikers deze mogelijkheid. Maar Google is de meest populaire optie. Hoe dan ook genereert deze vorm van reclame een aanzienlijke hoeveelheid inkomsten voor zoekmachines omdat marketeers een bepaald bedrag moeten betalen om tussen de resultaten van organische zoekopdrachten te verschijnen.
Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie en hoe boek je succes?
Het doel van SEO is jouw positie in de organische zoekmachineresultaten te verbeteren. AdWords, shopping en lokale zoekoptimalisatie omvatten allemaal verschillende technieken.Misschien heb je het idee dat de concurrentie op SERP’s enorm is. Dat klopt, maar er zijn nog steeds mogelijkheden genoeg om succesvol te zijn. Wanneer je SEO op de juiste manier toepast kan het nog steeds een zeer sterke en winstgevende inspanning zijn.
Organische rankings
Aangezien Google dagelijks miljarden zoekopdrachten verwerkt, vormen de organische zoekresultaten een aanzienlijk percentage van een enorme emmer. Om organische rankings te verwerven en te behouden is veel inspanning en doorzettingsvermogen nodig. Maar het ultieme voordeel van organisch is wel dat bezoekers gratis naar jouw website komen. En daar wordt de gemiddelde marketeer heel erg blij van!
Wat is het verschil tussen SEM, SEO en SEA?
Tussen Search Engine Marketing (SEM), SEO (Search Engine Optimization) en Search Engine Optimization (SEA) bestaan een aantal duidelijke verschillen. Het is belangrijk om die duidelijk voor ogen te hebben, zodat je ze als marketeer kunt gebruiken tijdens een campagne. Laten we de drie begrippen eens op een rijtje zetten.
Wat is SEM?
Search Engine Marketing (SEM), in het Nederlands bekend als zoekmachine marketing, is de techniek van het promoten van een bedrijf via betaalde promoties die verschijnen op de resultatenpagina’s van zoekmachines (ook wel bekend als SERP’s). Adverteerders plaatsen biedingen op sleutelwoorden die internetklanten mogelijk gebruiken bij het zoeken naar specifieke goederen of diensten op zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Daardoor krijgt men de kans om hun advertenties te zien verschijnen naast de zoekmachineresultaten voor die sleutelwoorden.
Pay-per-click advertenties
Deze advertenties, die soms ook pay-per-click advertenties worden genoemd, zijn er in verschillende formaten. Sommige, zoals product listing advertising (PLA’s), ook wel shopping ads genoemd, zijn veel visueler, terwijl product-based advertenties gebruikers essentiële informatie laten zien. Denk bijvoorbeeld aan prijzen en reviews. Deze advertenties kunnen van andere soorten advertenties worden onderscheiden door hun grootte en formaat.
Waaro SEO zo belangrijk is
Zoekmachine marketing is een fantastische manier om is je te richten op klanten die actief op zoek zijn naar een aankoop. Je maakt gebruik van het exacte moment dat die consumenten zoeken naar de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Bovendien is zoekmachine marketing een succesvolle en buitengewoon sterke aanpak om jouw bedrijf uit te breiden omdat geen enkel ander advertentiemedium dit kan bereiken.
Search Engine Marketing bestaat kort samengevat uit de volgende onderdelen:
Search Engine Marketing (SEM) = Search Engine Optimization (SEO) + Search Engine Advertising (SEA) + Search Media Optimization (SMO).