Met deze tips haal je meer uit je affiliate marketing

0
137
affiliates

Het geeft je als marketeer een goed gevoel om zoveel mogelijk voordeel uit affiliatie marketing te halen te halen. Gelukkig is het met een aantal tips voor iedereen mogelijk om het onderste uit de kan te halen. Aan de hand van deze tips behaal ook jij razendsnel grote successen. Meer bezoekers en omzet zijn hopelijk het gevolg.

Tip 1 – Probeer je affiliates te begrijpen

Ten eerste is het belangrijk dat je jouw affiliates begrijpt. Wat zijn bijvoorbeeld hun belangen en beweegredenen? Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan door zelf een affiliate website op te richten. Aan de andere kant is dit niet perse nodig, omdat goede gesprekken met affiliates je ook al aardig op weg helpen. Wel helpt het je om affiliates beter te begrijpen. Vraag ze eens naar hun belangrijkste doelen en motieven. Wat willen ze eigenlijk bereiken met hun site, en wat is voor hen echt belangrijk? Zijn er bepaalde factoren die uiteindelijk bepalen voor welke adverteerder ze wel of niet reclame willen maken? Het is uiterst belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie hebt. Door hier vervolgens op in te spelen krijg je je sneller nieuwe affiliaties. Dit maakt het adverteren van bestaande affiliates bovendien makkelijker dan ooit.

Tip 2 – Test je marketingonderdelen regelmatig uit

Het testen van marketingonderdelen is essentieel voor een succesvolle marketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan de banners die je wilt gebruiken. ‘Meten is weten’ is niet voor niets een bekend gezegde. Onderzoek bijvoorbeeld eens de banner resultaten met Google Analytics. Dit kun je vrij eenvoudig doen door zogeheten ‘UTM parameters’ toe te voegen. Hierbij voeg je banner links en landingspagina’s toe aan Google Analytics. Het voordeel van deze actie is dat het een stuk eenvoudiger wordt om de banner resultaten van affiliatie- en display campagnes met elkaar te vergelijken. Ook bij de landingspagina’s verkrijg je betere inzichten. Tevens is het gunstig voor de conversie wanneer je diverse landingspagina’s regelmatig a/b test. Door de verbeterde conversieratio zul je zien dat de omzet van je affiliates sterk stijgt.

Lees ook: wat kiezen als hosting?

Tip 3 – Geduld loont

Niet voor niets klinkt de uitspraak ‘geduld is een schone zaak’ ons bekend in de oren. Bij affiliate marketing duurt het enige tijd voordat je resultaat ziet. Wees vooral niet ongeduldig. Alles heeft zijn tijd nodig, en dit geldt ook voor de bekendheid van je programma bij affiliates. Kijk niet vreemd op wanneer het bij een relatief nieuw product wel een halfjaar duurt voordat je eindelijk goede resultaten voorgeschoteld krijgt. Voordeel is wel dat deze resultaten waarschijnlijk voor een langere tijd stabiel blijven.

Tip 4 – Haal al je creativiteit uit de kast

Zeer succesvolle marketeers zijn bijzonder creatief. Ze letten niet alleen op de promotie van een banner, maar ook op veel andere zaken die van de affiliate campagne een succes kunnen maken. Een samenwerking met Bol.com is een goed voorbeeld. Dit succesvolle bedrijf biedt ontwikkelaars de optie om gebruik te maken van een API. Dit heeft geleid tot een aantal zeer handige apps waarin je kunt zien wat Bol.com allemaal verkoopt. Op dit moment boeken tech affiliates dan ook veel succes. Zij bouwen namelijk zowel apps als tools en vergelijkers. Stap eens in hun voetsporen, en denk ‘out of the box’. Je zult zien dat dit zijn vruchten afwerpt.

Tip 5 – Investeer tijd, geld en moeite

Een online marketeer heeft een zeer breed takenpakket, waarvan affiliate marketing er een van is. Voor een succesvolle marketingstrategie is het belangrijk om een goede band te onderhouden met affiliates. Je hebt er veel passie en enthousiasme voor nodig. Het opbouwen van goede relaties kost namelijk tijd en moeite. Bij relatiemanagement heb je hele andere vaardigheden nodig dan bij het opzetten van een SEA campagne. Het opzetten van een affiliate programma vereist bovendien veel focus. Zo dien je actief mee te denken met de affiliaties. Ook is het belangrijk om ze genoeg aandacht te geven. Heb je het gevoel dat je over te weinig tijd, geld en kennis beschikt om een succesvolle affiliate campagne te creëeren? In dat geval is het wellicht verstandig om hulp in te schakelen van een affiliate marketing specialist.

Lees ook: Hoe kun je de beste marketingresultaten bereiken?