SEA is een bekende term uit de marketingwereld. Het staat voor ‘Search Engine Advertising’, en biedt twee mogelijkheden om reviews te gebruiken. Ten eerste kun je de zogeheten ‘sellers’ rating gebruiken, en tweede de review extensie. ‘Seller rating’ staat voor de beoordeling die een bedrijf of product van consumenten krijgt. Doorgaans wordt deze gegeven in de vorm van 1 tot 5 sterren. Je ziet de ‘seller rating’ meestal meteen staan op de Google pagina. Via de knop ‘beoordeling’ is het mogelijk om door te klikken naar een pagina waarop je de beoordelingen kunt lezen.
Gebruik van recensiewebsites
De seller ratings reviews betreffen de ervaring die een klant heeft met het bedrijf. Het gaat dus niet om een bepaald product. Om aan seller ratings te komen dient een bedrijf zich aan te sluiten bij diverse recensiewebsites die verbonden zijn met Google. In Nederland kun je onder andere terecht bij Trustpilot, Kiyoh, Klanten Vertellen en Feedback Company. Deze partijen bevatten bepaalde feeds die ze doorsturen naar Google.
Voorwaarden voor je advertentie
Maar met het aansluiten bij deze pagina’s ben je er nog niet helemaal. Zo dient je advertentie aan enkele voorwaarden te voldoen. Selecteer bij het aanmaken van de advertentie het campagnetype ‘alleen in het zoeknetwerk’ of ‘zoeknetwerk met display select’. Daarnaast moet je het afgelopen jaar minstens 30 recensies van 3.5 sterren of hoger te ontvangen. Tevens dienen alle reviews te worden opgezocht via Google. Wanneer het gaat om een product is de seller rating trouwens ook zichtbaar in Google Shopping.
Beoordelingen via review extensie
Naast de seller ratings kun je ook gebruik maken van de review extensie. Hierbij verschijnen er in Google geen sterren, maar wel een citaat over je bedrijf. Doorgaans gaat deze quote over de algemene dienstverlening van je onderneming. Ook in dit geval gaat de quote dus niet specifiek over een product. In principe zou je een quote wel over een product kunnen maken. Bedenk in dat geval vantevoren hoe je dit wil gaan verwerken in je advertentie. Er zijn ook een aantal verschillen tussen seller ratings en de review extensie. Zo mag je bij het laatste onderdeel citaten gebruiken van elke bron, mits deze is vermeld. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zelf een quote plaatst! Nog een regel is dat een quote voor een review extensie maximaal een jaar oud mag zijn.
Lees ook: zo zet je een goede Google adwords campagne op
Microdata op productpagina
Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om reviews voor je SEO-strategie te gebruiken. Zo kun je reviews verwerken in organische zoekresultaten. Deze worden ook wel ‘rich snippets’ genoemd. Er is wel enige vaardigheid en kennis nodig voordat je deze manier van zoekmachineoptimalisatie toepast. Zo is het belangrijk om te weten wat rich snippets precies zijn. In feite zijn het resultaten van de zoekpagina die een HTML code bevatten. Deze ‘microdata’ kun je toevoegen aan een productpagina.
Code leren schrijven
Om de HTML code effectief te laten werken zul je het op een bepaalde manier moeten schrijven. Om te leren hoe dit moet kun je het beste even kijken op internet. Zo leert de website schema.org je bijvoorbeeld hoe de code op een universele manier op te schrijven is. Door middel van deze data kun je niet alleen reviews tonen, maar ook informatie geven over bepaalde bijeenkomsten en video’s.
Ratings en rich snippets
Het is echter niet makkelijk om ratings in rich snippets te verwerken. Dit komt onder andere door het feit dat deze reviews in tegenstelling tot seller ratings en de review extensie wel specifiek over een product dienen te gaan. Aan de andere kant hoef je voor deze beoordelingen geen reviewwebsite te gebruiken die is aangesloten bij Google. Vergeet echter niet om in Google te verwijzen naar de pagina waarop bezoekers de reviews kunnen lezen.
Rich snippets en widgets
Het maken van rich snippers vereist enige oefening. Via een handleiding van Google of de website schema.org is het mogelijk om je in te lezen. Daarnaast zou je widgets kunnen gebruiken van reviewwebsites die zich hebben aangesloten bij Google. Het voordeel van deze tools is dat ze al de juiste opmaak voor Google hebben. Hiervoor betaal je elke maand een kleine vergoeding. Vind je het aanmaken van rich snippets een te ingewikkelde klus? Schakel dan een online marketingbureau in. Zo weet je zeker dat de klus geklaard wordt.
Spammy Structured Markup Penalty
Het voordeel van een online marketingburea is dat de microdata op de juiste manier op je productpagina wordt geïmplementeerd. Wanneer je zelf aan de slag gaat, dien je namelijk rekening te houden met de regels van Google. Gebeurt dit niet, dan loop je kans op de zogeheten ‘Spammy Structured Markup Penalty’. Deze straf van Google zorgt ervoor dat de data niet in je snippet wordt weergeven. Uiteraard is dit iets wat je moet zien te voorkomen. Zodoende is het verstandig om je webpagina te testen in een speciale tool van Google dat de ‘structured data’ wordt genoemd. Met dit hulpmiddel zie je meteen of je code fouten bevat, en of het voldoet aan de regels van Google.
‘Penalty’ laten verdwijnen
Nadat je de code eenmaal hebt ingevoerd is het verstandig om het nog eenmaal te testen. De ‘Google Search Consule’ is daarvoor een handige tool. De penalty van Google is zowel algoritmisch als manueel. Niet bepaald fijn dus. Gelukkig kun je het probleem binnen enkele dagen oplossen, mits je het op de juiste manier aanpakt.