Het gebruik van Google Adwords is een populaire manier om te adverteren. Het is geen gemakkelijke taak om een effectieve advertentiecampagne te bedenken. Toch kun je met behulp van Google, YouTube video’s en het volgen van de basisbeginselen van AdWords ver komen. Wel dien enkele veelvoorkomende fouten te voorkomen. Wat zijn de drie meest gemaakte fouten, en hoe kun je deze voorkomen?
Te laag bieden onder een voorgesteld bedrag
Een eerste valkuil is het bieden van te lage klikprijzen. Op een markt met veel competitie betaal je per klik (CPC) soms wel 10 tot 20 euro. Als beginnende ondernemer schrik je hier misschien behoorlijk van. Misschien heb je de neiging om ver onder deze klikprijzen in te kopen. Om verschillende redenen is dit echter geen goede beslissing. Neem bijvoorbeeld de vrij populaire verzekeringsmarkt. Je hebt er te maken met veel concurrentie. Voor het maken van een AdWords campagne rondom het woord ‘overlijdensverzekering’ wil Google een prijs-per-klik van 12.89 euro. Ondanks het vrij hoge bedrag is het niet verstandig om lager te bieden. Dit zorgt er namelijk voor dat je advertentie ergens onderaan de zoekpagina verschijnt, met een lage CTR tot gevolg.
Hoger bieden voor een effectieve campagne
Sterker nog: om de AdWords advertentie effectief te laten werken dien je zelfs boven het aangeboden bedrag van Google te bieden. Daardoor komt je advertentie namelijk bovenaan de pagina terecht, met een hoge CTR tot gevolg. Een succesvolle advertentie is de investering meer dan waard. Het heeft namelijk een zeer hoge positie en een lagere klikprijs. Uiteindelijk levert het betalen van het voorgestelde bedrag je meer bezoekers en omzet op.
Lees ook: plaats reviews in de zoekresultaten
Teveel zoekwoorden bij elkaar plaatsen
Doe-het-zelven is niet makkelijk, omdat er altijd fouten op de loer liggen. Neem bijvoorbeeld het gebruik van teveel zoekwoorden. Zo is het niet handig om teveel keywords in een advertentiegroep te plaatsen. Je kunt beter zoekwoorden in bepaalde groepen indelen. Daarmee voorkom je dat zoekwoorden die weinig tot niets met elkaar te maken hebben bij elkaar zitten. Maak dus verschillende advertentiegroepen aan. Dit creëert meer relevantie en focus in je advertentiecampagne.
Blijf altijd op de hoogte
Ontwikkelingen in de internet- en marketingwereld volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Dit geldt ook voor Google AdWords. Zo neemt het gebruik van de mobiele telefoon wereldwijd nog steeds toe. Deze ontwikkeling zorgt voor grote veranderingen wat betreft internetgedrag. Zo zoeken steeds meer mensen lokaal, wat betekent dat ze naar bedrijven en diensten in hun buurt zoeken. Zodoende is het belangrijk om je Google AdWords campagne hier op in te richten. Het is immers jammer wanneer je bepaalde kansen over het hoofd ziet. Het in de gaten houden van het laatste nieuws kost veel tijd, maar is uiteindelijk nuttig voor elke marketeer.
Extra informatie toevoegen
Google helpt je graag een handje bij het lokaliseren van je advertenties. Zo is het mogelijk om extra informatie toe te voegen aan een advertentie. Denk bijvoorbeeld aan een telefoon-knop, sitelinks en een routebeschrijving. Ook positieve reviews van eerdere klanten halen potentiële klanten vaak over de streep om op jouw website te klikken. Met behulp van deze Google- uitbreidingen kun je door de doorklikratio verhogen.
Google AdWords uitbesteden
Marketeers komen vaak tijd tekort. Misschien kun je simpelweg de tijd niet vinden om van Google AdWords een succes te maken. Wanneer je een aantal grote campagnes wilt opzetten moet het natuurlijk wel goed gedaan worden. Zodoende is het bij gebrek aan tijd verstandig om een expert in te schakelen. Het uitbesteden van Google AdWords scheelt je enorm veel tijd en maakt je advertentiecampagne zo effectief mogelijk.