Vloggen brengt een belangrijke vraag met zich mee, namelijk: hoe actief wil je zijn? Heb je geen zin of tijd om elke dag een vlog op YouTube te maken? Dan zou je ook wekelijks een video kunnen publiceren. Je kunt bijvoorbeeld de meest speciale momenten van de week in een video plaatsen.
Delen op social media
Het voordeel hiervan is dat je er echt een interessante video van kunt maken, die mensen graag willen delen op social media. Dit levert wellicht meer abonnees en kijkers op, waardoor de kans dat je advertenties mag vertonen op jouw video kanaal toeneemt. Of je nu dagelijks of wekelijks vlogt: zorg voor consistentie. Je abonnees verwachten dat je een video plaatst, dus sla dit niet over.
Wees gemotiveerd en bevlogen
Succesvolle vloggers zoals PewDiePie en de Nederlander Enzo Knol zijn een voorbeeld voor tientallen mensen. Om een succesvolle vlogger te worden zul je wel aan een aantal eigenschappen moeten voldoen. Zo boek je alleen succes wanneer je leergierig en gemotiveerd bent. Probeer een expert te worden in de industrie of niche waarin je blogt. Doe daarvoor zoveel mogelijk onderzoek en lees alles over het onderwerp dat los en vast zit. Door jezelf te presenteren als een expert kom je betrouwbaar over. In de video’s laat je zien verstand te hebben van het onderwerp, waarmee je een goede indruk maakt op je kijkers.
Wees bereid om te leren
Beauty vloggers zijn een goed voorbeeld van leergierige en succesvolle personen. Ze zoeken altijd naar de meest recente producten en technieken om hun make-up stijlen te verbeteren. Hetzelfde geldt voor vloggers die zich bezig houden met technische snufjes. Ze gaan altijd op zoek naar het nieuwste van het nieuwste. Het is de bedoeling dat de kijker thuis verrast wordt door het ontwerp en zelf ook nog iets leert. Oftewel: als je een succesvolle vlogger wil worden moet je van alles wil leren over jouw uitgekozen onderwerp.
Wees flexibel
Tijden zijn veranderlijk, en zo is social media. Ga er bij het opstellen van een marketingplan niet vanuit dat Instagram of Facebook hetzelfde blijft. Wees flexibel en bereid om je marketingplan aan te passen als dat nodig is. Hou social media en vlogging trends goed in de gaten, zodat jouw plannen voor een vlog eventueel aan kunt passen.
Gebruik hastags
Op dit moment worden hashtags vaak gebruikt op social media. Het kan echter best zo zijn dat Facebook of Instagram een nieuw beleid introduceert waardoor hashtags minder gebruikt gaan worden. Ook kan het zijn dat je na verloop van tijd misschien iets wil verbeteren aan de vlog. Je ontdekt bijvoorbeeld dat een bepaald onderwerp niet helemaal aanslaat bij de kijkers, terwijl een ander onderwerp het juist heel goed doet. Focus je in dat geval meer op het onderwerp dat goed wordt bekeken.