Welke redenen zijn er om actief te worden op YouTube?

0
2741
youtube

Dat YouTube miljoenen video’s en kanalen heeft is niet zonder reden. Dagelijks delen duizenden mensen hun filmpjes op dit platform omdat ze iets willen delen met vrienden, familie en kennissen. Ondernemers maken graag gebruik van YouTube omdat uit onderzoek blijkt dat mensen lang op dit platform blijven hangen. Sterker nog, het is de social media website waarop mensen de meeste tijd doorbrengen. Op YouTube kijkt men gemiddeld 40 minuten per dag naar video’s, zoals de laatste muziekclip van hun favoriete artiest. Ter vergelijking: bezoekers brengen gemiddeld 35 minuten per dag door op Facebook en slechts 15 minuten op Instagram.

Gemiddeld aantal kijkminuten in Nederland

Het gemiddeld aantal maandelijkse kijkminuten van Nederlanders per platform is 300 minuten op YouTube. Het verslaat daarmee Facebook, Vevo en Vimeo, die nog onder de 100 kijkminuten per maand zitten. YouTube moet wel haar meerdere erkennen in Netflix, die mensen met gemiddeld 500 kijkminuten per maand het langste boeit. Dit is vrij logisch, aangezien er op Netflix documentaires, films en tv-series worden bekeken. Deze duren langer dan een gemiddeld YouTube filmpje.

De indrukwekkende cijfers van YouTube

YouTube kan een aantrekkelijke optie zijn voor ondernemers die hun producten en/of diensten willen aanprijzen. Ze kunnen er namelijk een zeer groot publiek mee bereiken. Ook kan er met YouTube veel geld worden verdiend. Wellicht overtuigen de volgende cijfers je ervan om een eigen kanaal te beginnen op YouTube.

  1. YouTube is ontzettend populair. Het telt wereldwijd ongeveer een miljard gebruikers, oftewel een derde van het internet.
  2. Uit een analyse van het bezoekersgedrag blijkt dat YouTubers maandelijks 6 miljard uur aan video’s bekijken.
  3. Dagelijks worden er vier miljard video’s op YouTube bekeken.
  4. Per minuut betekent dit dat YouTubers voor 300 uur aan video’s uploaden.

Internationaal videoplatform

De overname door Google heeft zeker bijgedragen aan de populariteit van YouTube. Het platform werd daardoor toegankelijk in ongeveer 70 landen. Tegenwoordig kunnen de video’s in 76 talen worden bekeken. Google besloot YouTube internationaler te maken nadat bleek dat 80 procent van de bezoekers niet uit de Verenigde Staten kwam. Wanneer je een groot publiek wilt bereiken kan het dus handig zijn om video’s te maken in een wereldtaal zoals het Engels, Chinees of Spaans. Uit een onderzoek van Reuters is gebleken dat niet de Verenigde Staten, maar Saudië-Arabië de lijst aanvoert van meeste YouTube bezoekers. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de regering van Saudië-Arabië vrij streng is wat betreft social media gebruik. Zo is Facebook meerdere keren geblokkeerd. Ook was het in het verleden niet toegestaan om gebruik te maken van Skype en Whatsapp. Dit verbod is inmiddels opgeheven, maar de regering van Saudië-Arabië houdt personen die internetbellen wel scherp in de gaten. Omdat er geen verbod is op YouTube hebben kijkers uit Saudië-Arabië toch de toegang tot een wereldwijd platform waar zij eventueel hun filmpjes kunnen delen.

De meest bekeken YouTube video’s

Misschien overweeg je om zelf te beginnen op het populaire videoplatform YouTube. Het succes van bepaalde YouTube video’s kan zeker inspirerend zijn. De meest populaire niet-muziekvideo is “Charlie bit my finger”, die inmiddels bijna 900 miljoen kijkers heeft. Een aantal video’s hebben inmiddels meer dan een miljard kijkers opgeleverd. Dit zijn onder andere “Baby” van zanger Justin Bieber en “Gangnam Style”. Laat je inspireren door de top tien van 2018, maar onthoud dat de lijst altijd weer kan veranderen:

  1. “Gangnam Style” door de Koreaanse rapper PSY – 2.7 miljard kijkers
  2. “See You Again” door Whiz Khalifa en Charlie Puth – 2.4 miljard kijkers
  3. “Sorry” door Justin Bieber – 2.2 miljard kijkers
  4. “Uptown Funk” door Mark Ronson en Bruno Mars – 2.1 miljard kijkers
  5. “Blank Space” door Taylor Swift – 1.9 miljard kijkers
  6. “Mawa Kawa” door Get Movies – 1.9 miljard kijkers
  7. “Shake It Off” door Taylor Swift – 1.8 miljard kijkers
  8. “Bailando” door Enrique Inglesias, Descemer Bueno en Gente De Zona – 1.8 miljard kijkers
  9. “Lean On” door Major Lazer en DJ Snake met MO – 1.8 miljard kijkers.
  10. “Roar” door Katy Perry – 1.7 miljard kijkers.