Bedrijven en ondernemingen gebruiken Facebook om hun naamsbekendheid en omzet te vergroten. Daarnaast is het een middel om te communiceren met klanten. Zo kan het chatgedeelte van Facebook kan gebruikt worden als servicedesk. We kunnen concluderen dat er drie marketing technieken zijn om via Facebook de omzet en naamsbekendheid te vergroten. Dit zijn het plaatsen van advertenties, het maken van een bedrijfspagina en het opzetten van een community. Iedere techniek brengt zowel voor- als nadelen met zich mee.
Voor- en nadelen van adverteren via Facebook
Facebook is een populair platform om advertentiecampagnes op te zetten omdat dit in een paar stappen te doen is. Bovendien kun je de advertenties specifiek richten op een geografisch gedeelte, op een bepaalde leeftijd en opleiding. Facebook laat de advertenties zien aan personen die mogelijk interesse hebben in jouw producten en diensten. Daarmee bereik je relatief eenvoudig een bepaalde doelgroep. Het specifiek richten op een bepaald aspect wordt in het Engels ook wel ‘targeting’ genoemd.
Deelname aan Facebook veiling
Facebook biedt adverteerders verschillende mogelijkheden om personen die hun advertenties graag willen zien te bereiken. Een populaire optie is een deelname aan een Facebook veiling. Daarbij wordt de juiste advertentie gekoppeld aan het juiste persoon. Om een Facebook veiling te winnen dient het advertentiemateriaal relevant en van hoge kwaliteit te zijn. Ook de bodstrategie en de kans dat iemand een bepaalde actie onderneemt, zoals het klikken op een bepaalde advertentie, bepaalt wie de Facebook veiling uiteindelijk wint.
Voor- en nadelen van een bedrijfspagina
Advertentiecampagnes op Facebook verwijzen vaak naar producten, diensten, een bedrijf of een organisatie. Je kunt bijvoorbeeld ook een advertentie maken voor een bedrijfsevenement. In dat geval is het wel zo handig om een bedrijfspagina te hebben. Het is een platform waarmee jouw bedrijf kan promoten. Laat bezoekers bijvoorbeeld weten dat je een nieuwe advertentiecampagne voor een bepaald product bent gestart. Ook kun je er de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen rondom je bedrijf delen. Wanneer mensen interesse hebben in jouw bedrijf kunnen ze de pagina ‘liken’. Dit betekent dat nieuwe updates in hun nieuwsoverzicht verschijnen. Probeer veel vertrouwen te wekken bij je volgers door op je pagina regelmatig relevante en interessante berichten te plaatsen. Dit verhoogt de kans dat ze klikken op een advertentie voor jouw diensten of producten en misschien een aankoop doen. Meer likes betekent een grotere aanhang en hopelijk een hogere omzet. Dit klinkt simpeler dan het is. Het opzetten van een bedrijfspagina is relatief eenvoudig, maar het opbouwen van een groep volgers kost tijd en moeite. Wees bereid om tijd en geld te investeren wanneer je geld wil verdienen met Facebook.
Verzamel een green badge
De sleutel tot succes is doorzettingsvermogen. Probeer elke dag zo actief mogelijk te zijn om een betrokkenheid gemeenschap op te bouwen, of je nu een bedrijfspagina of een community hebt. Het is een goed tekenen wanneer je een zogeheten ‘green badge’ in de wacht weet te slepen. Deze geeft Facebook aan paginabeheerders die in de laatste week in minder dan een kwartier hebben gereageerd op berichten van klanten. In het groene tekentje staat dan ook ‘reageert snel op berichten’. We wensen je veel succes met het avontuur op Facebook!