Als MKB’er heb jij de zaakjes binnen jouw onderneming ongetwijfeld goed geregeld. Zo heb jij computer met een goede internetverbinding en beschik je over meerdere, vaste telefoons. Vroeger maakten veel bedrijven in het MKB gebruik van ISDN voor bellen met meerdere telefoons vanaf dezelfde plek. Steeds meer bedrijven stoppen echter met het aanbieden van deze dienst. Eén van de redenen hiervoor is de toenemende populariteit van VoIP. Lang niet iedereen weet echter wat dit is en waarom het handig is voor MKB-bedrijven. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij vertellen jou hier namelijk alles wat jij moet weten over VoIP.
Wat is VoIP?
De afkorting VoIP staat voor Voice-over Internet Protocol. Dit klinkt een stuk lastiger dan het daadwerkelijk is. In feite is het niets anders dan bellen via het internet, oftewel jouw IP-provider. Bij bellen via VoIP wordt dus niet langer gebeld via een PTSN- of ISDN-telefoonlijn. Ondanks het verschil tussen de twee manieren van bellen, spreek jij nog steeds gewoon een boodschap in. Deze analoge boodschap wordt omgezet in een code en zo bij de persoon aan de andere kant van de lijn bezorgd. De code wordt hier vertaald, waardoor deze persoon jouw boodschap hoort. Het grote voordeel van bellen via VoIP is dat er niet alleen een boodschap verstuurd kan worden. Er worden namelijk ook andere gegevens meegestuurd, zoals informatie over de beller. Jij kunt dus direct zien wie jou belt en uit welke plaats de beller afkomstig is.
Wat zijn de voordelen?
Bellen via VoIP heeft een groot aantal voordelen, zeker wanneer jij nu nog belt via ISDN binnen jouw MKB-bedrijf. Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat de kosten aanzienlijk lager zijn dan bellen via jouw huidige telefoonverbinding. Daarnaast is het een betrouwbare manier om te bellen. Althans, wanneer jij ICT voor het MKB goed geregeld hebt. Een goede internetverbinding is namelijk essentieel voor VoIP. Niet alleen voor de kwaliteit van het bellen, maar ook voor het koppelen van telefoons aan een computer. Tot slot is VoIP ook nog eens makkelijk uit te breiden en te updaten, iets wat bij een standaard telefoonverbinding lastig is. Belcentrale.nl kan je informeren over de diverse mogelijkheden van VoIP.
De nadelen van bellen via VoIP
Natuurlijk kleven er ook een aantal nadelen aan bellen via VoIP. Het grootste nadeel is dat VoIP valt of staat met een goede internetverbinding. Wanneer jij over wilt stappen op VoIP, moet je er dus eerst voor zorgen dat de ICT voor het MKB binnen jouw bedrijf goed geregeld is. Valt het internet vaak weg? Dan moet je hier zeker aandacht aan besteden. Waarom? Omdat jij hierdoor ook problemen kunt ondervinden wanneer jij via VoIP wilt bellen. Een ander nadeel is dat jij een bedrijf in moet schakelen om de boel voor elkaar te maken. Het is namelijk niet zo dat jij met een paar klikken over kunt stappen op VoIP. Probeer het vooral ook niet zelf, want dan is het maar de vraag of het goed gaat. Laat de boel daarom installeren wanneer jij verzekerd wilt zijn van een goede werking.
Waarom is het handig voor MKB-bedrijven?
Ben jij de mogelijkheden aan het bekijken om de huidige ISDN-verbinding binnen jouw bedrijf te vervangen? Werp dan zeker ook een blik op VoIP. Jij bent aanzienlijk goedkoper uit en daarnaast is VoIP ook nog eens een stuk flexibeler dan de huidige telefoonverbinding. Het maakt bovendien niet uit of je nou slechts een paar of tientallen personen in dienst hebt, VoIP is altijd en overal mogelijk. Mits er een internetverbinding is natuurlijk. VoIP is bovendien handig omdat het samenwerkt met andere systemen. Zo kan jij VoIP koppelen aan jouw mailprogramma, waardoor een belletje naar een contactpersoon binnen een handomdraai gepleegd is. Naast e-mailprogramma’s kun jij VoIP ook koppelen aan ERP- en CRM-systemen. VoIP tilt bellen binnen jouw MKB-bedrijf dus naar een nieuwe dimensie en daar heeft jou onderneming hoe dan ook profijt van!