Begin 2016 wijzigde Google het vertonen van advertenties aan de rechterkant van de zoekpagina. De SEO-wereld stond op zijn kop. Het veranderde de manier van adverteren op zoekmachines namelijk voorgoed. Hoe zit dit precies?
Andere weergave advertenties
Door de wijzing van Google moeten bedrijven op een andere manier gaan investeren. Bovendien kost het ze meer geld om bovenaan te komen. Voorheen liet Google in de zoekresultaten drie topadvertenties zien. Aan de rechterkant van de pagina zag je de overige advertenties staan. Maar vanaf februari 2016 staan er bovenaan de zoekresultaten vier topadvertenties, en drie advertenties onderaan. Er bestaat dus geen rechterzijde meer.
Relevante zoekresultaten
Voor de belangrijke beslissing heeft Google zelf een aantal tests uitgevoerd. Hoofdreden voor de wijziging vormt volgens het bedrijf de wens om nog relevantere zoekresultaten te willen tonen. Het verminderen van zichtbare advertenties zal volgens Google positief uitpakken voor zowel de gebruikservaring als de getoonde advertenties. Het bedrijf stelt dat de advertentiewijzing slechts een van de vele manieren is om de zoekresultatenpagina te verbeteren.
Wijziging voor pc en tablet
De wijzigingen zijn alleen nieuw voor pc en tablet. Op de mobiele telefoon werden al langer alleen de topadvertenties weergeven. Dit betekent dus vier topadvertenties bovenaan, en drie advertenties onderaan. Het is de bedoeling dat deze wijziging voor desktop en tablet op een gegeven moment wereldwijd te zien is.
Impact
Op dit moment is nog niet duidelijk welke impact de verandering van Google zal hebben op adverteerders. Het staat in elk geval vast dat de wijziging veel impact zal hebben op de manier waarop adverteerders gaan bieden. Ook de CTR en CPC zullen gevolgen ondervinden. Natuurlijk heeft elk nadeel ook zijn voordeel: producten met advertenties zullen door het wegvallen van de rechterzijde prominenter in beeld komen. Sommige adverteerders zullen daar zeker van profiteren.