Facebook helpt marketeer om expats te bereiken

0
59

Internationalisering heeft vele gevolgen. Een daarvan is de komst van zogeheten expats. Dit zijn mensen die in het buitenland wonen en werken. Soms leven ze op grote afstand van hun familie en vrienden. Om toch hun belangrijke momenten te delen gebruiken deze expats social media als Facebook. Daarnaast volgen ze op Facebook ook organisaties, nieuwsbronnen en bekende merken. Marketeers en adverteerders kunnen hier handig gebruik van maken. Helemaal nu Facebook een aantal nieuwe functies heeft ingevoerd om de in totaal 92 miljoen expats op de sociale netwerksite te bereiken.

Nieuwe tool op Facebook

Facebook is een ideale site voor marketeers en adverteerders. Dankzij een aantal nieuwe tools kunnen zij zich specifiek richten op expats in een bepaald land. Dit betreft zowel personen die tijdelijk in een bepaald land wonen, als expats die er vandaan komen. Er is echter een kanttekening. Op dit moment is deze manier van opereren alleen mogelijk in Brazilië, China, Indonesië, India en Zuid-Afrika. Of deze functie in de toekomst ook gebruikt kan worden voor Nederlandse expats is nog niet bekend.

Boodschap aan specifieke doelgroep

Sommige bedrijven richtten zich op Facebook specifiek op bepaalde doelgroepen. Neem de luchtvaartmaatschappij Ethihad Airways uit het Midden-Oosten. Het bedrijf maakte in het kader van het Diwali feest contact met de miljoenen Hindoes die actief zijn op Facebook, maar niet in India wonen. Etihat Airways maakte een advertentie aan over het terugvliegen naar familieleden tijdens de feestdagen. Door het gebruik van de targetfunctie bereikte deze boodschap maar liefst 536.000 Indiase expats in het Midden-Oosten.

Relevant publiek bereiken

De slimme marketingtruc wierp zijn vruchten af, want het leidde in totaal tot 700 boekingen. Wat is nu het geheim ervan? Deze relatief nieuwe functie van Facebook zorgt er voor dat je als bedrijf een relevant publiek kunt bereiken. Bovendien bied je iets aan wat echt van waarde voor mensen is.