Dropshipping: de voor- en nadelen op een rij

0
358

Een toenemend aantal webwinkeliers doet aan dropshipping. Dit betekent ze geen voorraden hoeven aan te schaffen voor de verkoop van producten op het internet. In plaats daarvan bouwt men een webshop en koppelt dit aan het artikelen bestand van een leverancier. Vervolgens verzendt de leverancier de producten aan de klant. Voor ondernemers is het belangrijk dat ze zich bewust zijn van de voor- en nadelen van dropshipping.

De groei van de e-commerce markt

In de afgelopen jaren is de e-commerce flink gegroeid. Inmiddels overschrijdt de Nederlandse markt 10 miljard euro, en wereldwijd zelfs 2 miljard dollar. Social media speelt daarbij een grote rol. Zo blijkt uit het ‘Global E-commerce Report 2017’ dat ongeveer 53 procent van de consumenten wordt beïnvloed door social media wat betreft het doen van online aankopen. Gezien deze cijfers is het geen verrassing dat steeds meer bedrijven online actief zijn.

Webshops en dropshipping

Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 20 tot 30 procent van de online verkopers aan dropshipping doet. Webshops zijn voor consumenten een populair alternatief geworden voor de traditionele winkel in de stad. Dit komt onder andere door het gemak waarmee gewinkeld kan worden en het vaak ruime online assortiment.

Dropshipping als nieuwe manier van leveren

Als beginnende webwinkelier moet je goed nadenken over een aantal praktische zaken. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop producten uit de webshop aan de klant geleverd moet worden. Webwinkeliers die de touwtjes graag in handen willen hebben kiezen vaak voor de traditionele manier van leveren. Dit betekent dat ze eerst een bestelling doen bij een leverancier. Denk bijvoorbeeld aan een groot aantal t-shirts of spijkerbroeken. Vervolgens worden deze producten aangeboden in de webshop en verkocht aan klanten. Na een bestelling verzendt de webwinkelier zijn of haar producten zelf.