Gezonder eten in Corona tijd? Zo doe je dat

0
1220

Wat we eten en ook hoe we ons voelen zijn op uiterst ingewikkelde manieren met elkaar verbonden. Een gezonde en evenwichtige eetmethode is een combinatie tussen genieten én het bijhouden van je gewicht. Gezonder eten in Corona tijd? Dat is zeker mogelijk dankzij de tips in dit artikel.

Tip 1: Zorg voor balans
Kijk naar het evenwicht tussen voedingsmiddelen met weinig calorieën, voedingsmiddelen met veel voedingsstoffen (die veel voedingsstoffen per calorie leveren) en voedingsmiddelen die veel calorieën bevatten maar te weinig vitaminen en mineralen. Veel mensen moeten meer vers, compleet voedsel eten (in tegenstelling tot bewerkt voedsel). Probeer nog meer volle granen, vers fruit en groenten in je maaltijden op te nemen. Zet deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen met een gezonde en evenwichtige vet of mager gezond eiwit om de tevredenheid te verlengen.

Tip 2: Wees kieskeurig
Beperk gehydrogeneerde vetten en transvetten, en eet meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan ontstekingsremmende omega-3 vetzuren om uw gevaar voor hartaandoeningen te verminderen en misschien zelfs uw depressieve gemoedstoestand te verbeteren. Het equivalent van slechts één gram EPA/DHA (eicosapentaeenzuur/docosahexaeenzuur) per dag wordt geadviseerd. Het consumeren van koudwater vette vis (wilde zalm, haring, sardines, forel) een paar keer per week levert zowel EPA als ook DHA. Het toevoegen van maximaal twee eetlepels gemalen lijnzaad en ook het consumeren van vlees, melk, evenals kaas van grasgevoerde dieren zal zeker leveren u met een gezonde dosis omega-3s.

Tip 3: Eet kleine groentes en fruit
Als het eten van veel meer groenten en fruit bedreigend klinkt, kijk dan eens naar “finger food” versies die kleuters lekker vinden: wortel- en selderijsticks, cherrytomaatjes, broccoliroosjes, druiven, bessen en gedroogd fruit. Dit zijn allemaal krachtpatsers vol met anti-oxidanten.

Tip 4: Gebruik geen supplementen
Supplementen zijn geen alternatief voor een goede voeding. Hoewel veel gezondheidsdeskundigen aanraden om een multivitaminen- en mineralensupplement te nemen dat 100 tot 200 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid geeft, moet elk supplement zeer zorgvuldig worden gecontroleerd op zuiverheid en veiligheid. Bijzondere supplementen zijn in verband gebracht met toxiciteit, reacties met drugs en ook meer risico op ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten en diabetes.

Tip 5: Kies eten dat je voldoening geeft
Zowel eten als lichaamsbeweging zijn plezierige, zintuiglijke ervaringen! Ga bij beide voor genot en niet voor ongemak. Concentreer je op de voedingswaarde van het voedsel. Ga bij jjezelf te rade terwijl je eet en geniet vooral.