Bloedlink knelpunt.

0
9



In 2010 werd de eerste Das op de Heinsbergerweg  tussen Sint Odiliënberg  en Melick in
Midden-Limburg doodgereden. Deze locatie heb ik dit jaar in januari al eens op
de blog noodgedwongen in de schijnwerper gezet. Na het eerste  in 2010 zijn er ook in 2011, januari
2013 en nu in november 2013 verkeersslachtoffers gevallen. Een dag later heb ik een mail gestuurd naar de
Provincie Limburg. Tot op heden heb ik daar nog geen reactie op gekregen maar ik vertrouw er op dat ze de mail wel gelezen
hebben. Inmiddels is het alweer december en ik laat de hond uit langs de
Heinsbergerweg. Plotseling stopt er een auto in de berm. De autodeur zwaait
open met de mededeling: "Ik heb je blog gelezen." Oké, leuk dacht ik.
Hij vervolgde zijn verhaal: "Ik had gezien dat je een Das bij Melick had
opgeraapt en nu ik je weer zag lopen wilde ik je vertellen dat ik een paar
geleden ook een dode Das op die plek had zien liggen in 2012". Ook die onverwachte
vijfde verkeersslachtoffer is waardevolle informatie! Ik heb hem mijn email
gegeven en als hij weer een dode Das vindt zou hij zich direct melden. Hoe meer
ogen je in het veld hebt hoe beter dat de dassenbescherming in het Roerdal ten
goede komt. Ook door dit voorval wordt mijn vermoedde nog sterker bevestigd.
Het lijkt erop dat het op deze locatie van de Heinsbergerweg helaas een bijna
jaarlijkse traditie gaat worden dat hier Dassen worden doodgereden. Het is nu
een van de urgentste "redspot" (zwart pijltje) van de Gemeente Roerdalen!

De
Provincie Limburg heeft voor haar provinciale wegen in Limburg een
verkeersinformatiesysteem. De functie van het systeem is het opslaan, verwerken
en analyseren van verkeerstellingen. Er is bij deze "redspot"
gelukkig ook een meetpunt. Uit de gegevens van dit meetpunt blijkt dat op een
gemiddelde werkdag rond de 13.000 motorvoertuigen langs komen.  Naast de logische oversteekplaats van de
Dassen over de N293, omdat het de kortste alternatieve droge route (rode stippellijn) is tussen de
twee bewoonde dassenburchten (grote rode stippen), is het bij
zo'n verkeersintensiteit ook niet verwonderlijk dat hier jaarlijks Dassen als
verkeersslachtoffers zullen vallen. Als er niks aan gedaan wordt zal het hier zeker
ook niet de laatste dode Das zijn. Mijn advies is ook dit keer net zo simpel als
duidelijk! Bij deze bekende oversteekplaats zal een dassentunnel onder de N293
aangelegd moeten worden. Daarom zal ik alle verantwoordelijke instanties:  Provincie Limburg, Waterschap Roer en
Overmaas en uiteraard de Gemeente Roerdalen nogmaals op hun verantwoordelijkheid te wijzen om gezamenlijk dit bloedlink knelpunt voor de Dassen snel op te lossen.