Anderhalve maand geleden verscheen op de website van The New
York Times het Sunday Review van Molly Worthen onder de titel "Wanted:
A Theology of Atheism". Ik moet zeggen en heb daarvan al vaak getuigd op
dit blog, liever: Most Wanted Anthems for Spinozism.
En dan denk ik niet zozeer aan een verzameling als te vinden
is bij: “Could there be an anthem for atheism?” {cf.]
Nee, het liefst zouden componisten voor het Spinozisme nog
eens helemaal opnieuw moeten beginnen als bij de – overwegend – kerkmuziek van de Vroege
renaissance (ca. 1380-1500) à la de Vlaamse Polyfonie, met componisten als Johannes
Ockeghem, Antoine Busnois en de hoogtepunten: Josquin des Prez en Orlando di
Lasso [zie hier een playlist]. Of de Hoogrenaissance (ca. 1500-1620)
met de Engelse componisten als William Byrd en Thomas Tallis.
Maar dit is natuurlijk een uiterst inadequate gedachte. Daar
we geen enkele tijd opnieuw kunnen doen, moeten we de mooie culturele resultaten
uit andere tijden ons gewoon toe-eigenen.
Hier dan mijn toe-eigening van vandaag: William Byrd (1540/1543?-1623) — Mass for Five Voices.– The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips — opname 1999.