Arno van Zuylen wees mij op de Labyrint-uitzending, het wetenschapsprogramma van de VPRO, dat gisterenavond over ontwikkelingen in de neurowetenschap ging en dat op uitzendinggemist is terug te zien – of hier.
Het wetenschapsprogramma bracht “De nieuwste trend in het marktonderzoek: neuro-wetenschap. Want uw hersenen weten veel beter wat u wilt dan u zelf denkt.” Waarin Victor Lamme zich als neuro-marketeer ontpopt. Het ‘weten’ in de geciteerde zin heb ik even cursief gezet: hersenen kennen immers geen ‘weten’. Weten doen we zelf.
Zij zijn op zoek naar de mogelijkheid om, als men weet welke breinddelen verantwoordelijk zijn voor bepaalde geestesziekten, de patiënt te leren door anders denken, door denkactiviteit dus invloed te krijgen op processen in zijn brein en zichzelf zo te veranderen. De eerste resultaten zijn er al.
Het lijkt wel of een nieuw hoofdstuk aan Spinoza's Ethica wordt toegevoegd. Maar als dit allemaal gaat lukken, moet misschien toch de stellige niet-interactie tussen modi der attributen denken en uitgebreidheid nog eens ernstig heroverwogen worden. Een taak voor Spinozisten om hierin mee te denken.