Had Spinoza zijn Deus sive Natura en amor Dei intellectualis uit de kabbala?

0
21

Ferdie Fluitsma gaf mij de tip dat van het volgende artikel een PDF te downloaden is:

WARREN ZEV HARVEY: "Idel on Spinoza." In: Journal for the Study of Religions and Ideologies, 6, 18(Winter 2007): 88-94

Het artikel in dit Roemeense tijdschrift gaat erover dat Spinoza zijn “Deus sive Natura“ en “amor Dei intellectualis” aan Maimonides en Ibn Ezra en/of de kabbala ontleend zou kunnen hebben. Ik geef het hierbij aan mogelijk geïnteresseerden door. Het kan het geval zijn of niet het geval zijn, maar wat zo’n eventuele ontlening voor betekenis heeft, blijft de vraag. Het gaat er uiteraard vooral om wat zulke begrippen bij Spinoza betekenen.

Abstract: In the course of his studies on Kabbalah, Moshe Idel has written on the influence of Kabbalists on philosophy. He suggests that Spinoza was influenced by the Kabbalah regarding his expressions “Deus sive Natura“ and “amor Dei intellectualis.” The 13th-century ecstatic Kabbalist Rabbi Abraham Abulafia and many authors after him cited the numerical equivalence of the Hebrew words for God and Nature: elohim = ha-teba` = 86. This striking numerical equivalence may be one of the sources of Spinoza’s expression “Deus sive Natura.” The same Kabbalist used the Hebrew expression “ahabah elohit sikhlit“ (“divine intellectual love”), which may underlie Spinoza’s expression “amor Dei intellectualis.” Abulafia’s expression “ahabah elohit sikhlit“ is repeated by the popular 15th-century Maimonidean philosopher, Rabbi Abraham Shalom. [PDF