De eeuwige strijd om de verhouding tussen joden en Spinoza

0
7

Er is weer een boek op komst over Spinoza en de joden. In Steven Nadler’s A Book Forged in Hell. Spinoza's Scandalous Treatise and the Birth of the Secular Age [zie dit blog] konden we lezen, hoe Spinoza zich geheel van zijn ‘volk van herkomst’ losmaakte. De natuur maakt geen volk of cultuur, was Spinoza's opvatting, die maken we als mens zelf. En iemand zou zich dus daaraan kunnen onttrekken. Maar dat is – juist ook volgens Spinoza’s eigen filosofie – nog maar de vraag: niemand kan zich aan zijn voorgeschiedenis onttrekken. Zijn geschiedenis blijft zich als het ware met hem bezig houden. De verhouding van 'het' jodendom met Spinoza blijft dus een interessant terrein van onderzoek – over de diverse identiteiten in verandering van een volk en van z’n individuen raken we nooit uitgepraat. Hoe werd er geopperd dat Spinoza was: The First Secular Jew? [Yirmiyahu Yovel hier; Bennett Muraskin hier] In 2010 was er het geprezen en verguisde werk van David Biale: Not in the Heavens: The Tradition of Jewish Secular Thought. [Zie hier en zie dit blog over hoe Alan Nadlers zich daarover opwond). Nu komt daar over een paar maanden dit werk bij:

Daniel B. Schwartz: The First Modern Jew: Spinoza and the History of an Image. Princeton University Press, voor maart 2012 verwacht.