Cook geeft een aardig overzicht van ruim 100 jaar Spinoza-studie in de Angelsaksische landen – van Frederick Pollock’s Spinoza: His Life and Works (1880), de bijna complete Spinoza-vertalingen van R. H. M. Elwes (1884), John Caird’s Philosophical Classics for English Readers (1888). Dan in de lange periode waarin de taalanalytische filosofie weinig belangstelling voor metafysica en dus Spinoza had, was er toch belangstelling van de zijde van George Santayana en Bertrand Russell en er was Harry Austryn Wolfson’s The Philosophy of Spinoza (1934) die een poging doet Spinoza te verklaren vanuit Hebreeuwse, Griekse en islamitische voorgangers, de wat eigenzinnige veel eigen woorden introducerende H. F. Hallett’s Aeternitas: A Spinozistic Study en Creation, Emanation (1920) en Salvation: A Spinozistic Study (1930).
Dan een eenzame heropleving in 1951 met Stuart Hampshire’s Penguin Paperback Introduction to Spinoza – later uitgebreid en nog steeds verkrijgbaar.