Begin 2016 opende in Groningen een nieuwe Primark vestiging haar deuren. Het was alweer het dertiende filiaal van de populaire winkelketen in Nederland. Sinds de opening van de eerste Primark in 2008 in Almere verovert het oorspronkelijk Ierse kledingbedrijf ons land in razendsnel tempo. Waarin schuilt het geheim van de Primark?
Goedkoop, modieus en veel
Je kent het vast wel: je struint even door de Primark winkel en komt vervolgens met tassen vol met kleding thuis. Maar veel pijn in de portemonnee heeft het niet gedaan. De kleding is namelijk erg goedkoop en toch modieus en van goede kwaliteit. Dit is onderdeel van de succesformule van de Primark, die in 1969 onder de naam ‘Penneys’ werd bedacht door de Ier Arthur Ryan. Zijn idee was simpel maar doeltreffend: Primark koopt grote hoeveelheden kleding in de meest voorkomende kledingmaten. Door de productie van de kleding simpel te houden is het bovendien mogelijk om de prijs zeer laag te houden.
Social media
Een andere verklaring voor de razendsnelle opmars van de Primark is de bijzondere marketingstrategie. De winkel weet precies hoe ze jou als consument moeten bereiken. Niet via reclame op televisie, maar wel via social media. In een halfjaar tijd had de winkel maar liefst 1.6 miljoen likes. Zodra je een berichtje van een Primark-product liked of deelt met vrienden neemt het bereik toe. Het heeft ervoor gezorgd dat de hype van de Primark nog wel even blijft voortduren.
Winkelen in heel Europa
Het concept werpt zijn vruchten af. Tegenwoordig kun je over de grens ook bij de Primark winkelen. Inmiddels zijn er in totaal 260 vestigingen in heel Europa, in de landen Groot-Brittannië, Spanje, Ierland, Duitsland, Nederland, Portugal, Frankrijk, Oostenrijk, België en Italië.