Niet alleen de zoekmachine is een belangrijk onderdeel van de optimalisatie. De gebruiker speelt ook een essentiële rol. Verdiep je dan ook in de manier waarop mensen naar een bepaald onderwerp zoeken. Meestal verloopt het zoeken op de mobiele telefoon anders dan op de gewone computer. Hoe zit dit precies en hoe vind je klanten via de smartphone en de pc? We delen het antwoord graag in dit artikel.
Zoekgedrag van klanten via smartphone en pc
Zoekgedrag op de smartphone is anders dan op de pc. Dit is bewezen door de ‘Search Quality Raters Guideline’ van Google. Het bedrijf ontdekte dat gebruikers op de twee apparaten verschillende vragen stellen. Neem bijvoorbeeld de vragen waarbij iemand op zoek is naar een lokaal bedrijf, ook wel de ‘visit-in-person intent’ genoemd.
Ondernemers en Google
Voor ondernemers is het dan ook belangrijk om gegevens van je bedrijf goed in Google te zetten. Hoe dan ook is het belangrijk om te begrijpen welke vragen er op de twee apparaten gesteld worden. Google maakt een onderscheid tussen verschillende vragen. Denk daarbij onder andere aan vragen waarbij iemand naar informatie zoekt, aangeduid als ‘know’. Wanneer de consument iets wil gaan doen wordt dit ‘do’ genoemd. De al eerder genoemde ‘visit-in- person’ optie wordt gebruikt wanneer iemand iets in de buurt zoekt. Denk bijvoorbeeld aan een lokaal restaurant. Daarnaast heb je ook zoekvragen die betrekking hebben op bepaalde websites. Zo wordt in zoekmachines regelmatig naar een bepaalde website gezocht.
De ins- en outs van mobile SEO
Wat betreft optimalisatie zijn er een aantal punten waar je voor een mobiele telefoon aandacht aan moet besteden. Zo is indexatie ontzettend belangrijk. De mobiele telefoon moet net zo gebruiksvriendelijk zijn als de website. Voorkom dan ook een blokkade van JavaScript en CSS-bestanden. Als dit gebeurt lijkt de mobiele website namelijk niet op de desktop versie, waardoor Google de website minder hoog indexeert. Om dit te voorkomen zou je een paar tests uit kunnen voeren om te zien of je website mobielvriendelijk is.
Jouw website in de ogen van Google
Er is nog een andere manier om de mobielvriendelijkheid van je website uit te testen. Daarbij komt de Google Search Console opnieuw om de hoek kijken. Klik in dit programma op ‘crawlen’, en vervolgens op ‘fetchen als Google’. Google toont je vervolgens de website op een bepaald apparaat via de optie ‘ophalen en weergeven’. Klik op de URL, en je ziet meteen hoe de website er voor Google uitziet. Een minstens zo belangrijk element is de
snelheid van de website. Zowel bezoekers als Google hechten er veel waarde aan. Op langzaam ladende pagina’s blijven gebruikers namelijk niet lang hangen. Raadpleeg ‘PageSpeed’ van Google m de websitesnelheid te meten.
Wat zijn cookies en pop-ups?
Wanneer je een website bezoekt verschijnen er regelmatig cookies in beeld. Niet elke bezoeker kan dit waarderen. Zorg er dan ook voor dat iemand een cookiemelding gemakkelijk kan wegklikken. Ook is het niet handig om op een klein schermpje een landkaart aan te bieden. Deze neemt vaak het hele scherm in beslag, wat zorgt voor veel ergernis. Op mobiele telefoons kunnen kleine dingen die prima werken op de desktop ineens verkeerd uitpakken. Het is een onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Soms sluipen er foutjes in de mobiele bruikbaarheid waardoor mensen je website verlaten.