De komst van voice search heeft een verandering teweeggebracht. Zoeken wordt namelijk steeds interactiever. Zo is informatie steeds vaker live beschikbaar. Zoekmachines worden steeds geavanceerder, en kunnen deze informatie daardoor bieden. Hoe is het online zoekgedrag de afgelopen jaren veranderd?
Zichtbaarheid op het internet
Het internet staat bol van de informatie. Denk bijvoorbeeld aan het laatste nieuws, muziek, video’s en openingstijden. Voor SEO betekent het dat er rekening gehouden moet worden met allerlei andere zoekresultaten. Te denken valt bijvoorbeeld aan lokale informatie, video’s die direct kunnen worden afgespeeld, apps en afspeelknoppen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over accelerated mobile pages en caroussels. Als ondernemer is het belangrijk om hierop zichtbaar te zijn.
Streamen met apps
Mobiele telefoons en apps zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. In enkele jaren hebben ze een geweldige opmars gemaakt. Apps zijn dan ook geweldige functionaliteiten die de smartphone tot een interessant apparaat maakt. Het geeft de smartphone namelijk veel meer mogelijkheden. Marketeers zijn hier op ingesprongen door gebruik te maken van ‘App Store Optimization’, ofwel ASO. Hierbij draait het om het optimaliseren van apps voor webwinkels. Denk bijvoorbeeld aan Google Play en de App Store. Het is belangrijk dat deze apps goed zichtbaar zijn in de online winkels. Zelfs Google erkent de grote rol van apps. Zodoende verschijnen er bij bepaalde zoekresultaten zelfs apps in beeld als suggestie.
Nadelen van apps
De zoekresultaten en apps brengen echter ook een nadeel met zich mee. Je kunt de deeplinks namelijk niet direct bezoeken. Dit betekent dat als er geen website is, je eigenlijk verplicht bent om een app te downloaden. Ook hier is Google gelukkig weer de held. Dankzij app streaming kun je bepaalde links wel bezoeken, zonder dat er een app geïnstalleerd hoef te worden. Na het klikken op een link verschijnt dus alleen de app, en geen download link. In feite stream je de app op je telefoon. Heel handig wanneer je even een beeld wilt hebben van de app. Daarna kun je het eventueel altijd nog downloaden.
Nieuwe concurrenten
Bovenstaande ontwikkeling zorgt ervoor dat informatie die je normaal alleen kunt bekijken in apps nu ook in de zoekmachine wordt vermeld. Het heeft dus een heel nieuwe groep concurrenten tot gevolg. Het is een interessante ontwikkeling waar je rekening mee moet houden. Hou er overigens wel rekening mee dat een app alleen streamt met een goede WiFi verbinding.
Hogere ranking met apps
Apps kunnen je website een hogere ranking geven. Google waardeert het namelijk zeer wanneer je er een hebt. Maar dit betekent niet dat je een app moet gaan ontwikkelen om hoger in de zoekresultaten te scoren. Apps moeten namelijk daadwerkelijk iets toevoegen. Een app is vooral nuttig wanneer je iets extra’s in combinatie met uitstekende gebruikerservaring wilt bieden.