Even sta ik op het Roermondse natuurgebied de Breidberg. Een gebied waar Roermond trots op mag zijn. En over het beheer niks als lof. Als achtergronddecor van dit natuurterrein is de grootste steenwolfabriek ter wereld. De ROCKWOOL Group is wereldwijd marktleider in steenwol isolatieproducten en -systemen. Verdeeld over 26 productielocaties en meer dan 30 verkooplocaties heeft de ROCKWOOL Group wereldwijd 9.300 medewerkers in dienst ROCKWOOL B.V. in Roermond is onderdeel van de ROCKWOOL Group en staat bekend als leverancier van innovatieve, duurzame en efficiënte steenwoloplossingen voor de complete gebouwschil.‘Create and protect’ is de basisfilosofie van ROCKWOOL: met duurzame beschermings oplossingen bijdragen aan het creëren van prachtige gebouwen. Oplossingen die mensen beschermen tegen kou en hitte, tegen het risico bij brand en tegen omgevingsgeluiden. Deze oplossingen verminderen tevens de impact van gebouwen op het milieu. Of het nu gaat om renovatie of nieuwbouw, van idee tot en met realisatie denkt ROCKWOOL mee. Zo, zo dat is een hele mondvol!! Maar er is meer! Hun missie en waarden liegen er ook niet om: Kernwaarden eerlijkheid, verantwoordelijkheid, efficiency, passie en ondernemerschap; Innovatieve producten en systemen, partnerships en services, unieke expertise op het gebied van energy efficiency, veiligheid, duurzaamheid en comfort in gebouwen; Positieve bijdrage aan de wereld en haar inwoners. Je zou haast zeggen dat dit bedrijf alles in huis heeft wat een bedrijf zich kan wensen. En toch ontbreekt er iets! Kijkend naar de sky-line van deze imposante fabriek mis ik de flitsende silhouet van een Slechtvalk (Falco peregrinus). Deze geweldige roofvogel heeft een grote voorkeur voor hoge gebouwen met duiven. Juist die grote hoeveelheid duiven zijn echte lastposten voor dit bedrijf. Te pas en te onpas schijten duiven. Daarnaast slepen ze met brandgevaarlijk nestmateriaal waardoor er gevaarlijke situaties in en om de bedrijfsruimtes kunnen ontstaan. Maar ook een dode stervende duif kan in het bedrijf voor kortsluiting zorgen. De meest efficiënte manier is niet het inhuren van een menselijke bestrijder maar een jagende Slechtvalk. Maar om deze vogel de status als bedrijfsmascotte te gunnen moet je als bedrijf wel iets doen. Met alle kernwaarden van dit bedrijf moet dat toch een eenvoudige opgave zijn om een Slechtvalkpaartje een mooie nestkast aan te bieden om daar in te gaan broeden. Ik ben er van overtuigd dat zo'n inventief bedrijf als ROCKWOOL de Slechtvalk mee zal nemen in hun toekomstige productie proces! Met z'n alle meer daadkracht. Alleen op deze manier krijgen ze een levende legende in en om hun bedrijf: Rocky 1.