In de serie “over de door neurologen veronderstelde dood van de vrije wil” heeft Trouw vandaag weer een artikel.
Onze neuronen zijn ons te snel af
Over, jawel, neuro-marketing!
“Het Spinozacentrum van de Universiteit van Amsterdam, dat eind september werd geopend, loopt voorop in deze kruisbestuiving van wetenschap en commercie. Naast wetenschappelijke tests wordt er door Neurensics, de onderzoekspoot van marketingbedrijf Lamarque, ook commercieel onderzoek gedaan. Het centrum staat onder auspiciën van neuroloog Victor Lamme, bekend van zijn boek ’De vrije wil bestaat niet’. Lamme is mede-eigenaar van Neurensics.”
Weten we dat ook weer.
Dezelfde oordelen en houdingen die op dit weblog bekritiseerd werden n.a.v. Lamme’s boek De vrije wil bestaat niet, komen langs. Wat ik in zijn boek mistte, de erkenning dat de duiding, de interpretatie van de gegevens met onze gewone mensenkennis geschiedt, wordt hier toegegeven in de beschrijving van het via zgn. ’ijkplaatjes’ begrijpen van de oplichtende gebiedsdelen in het brein. Daar kwam je in zijn boek niets over tegen. Dat is al winst. Verder sta ik te kijken van de naïviteit hoe die neuro-marketeers denken dat je met het in beeld brengen van een vrijpartij (en reken maar dat de hersenen opvlammen) auto’s verkoopt. Die verkopen meet je niet via fMRI-scans…
Enfin, Lamme en consorten incasseren maar.