Als u in het zoekvenster van dit weblog de naam van Syliane
Malinowski-Charles ingeeft, krijgt u aardig wat links naar blogs te zien. Tot
heden was er echter nog geen (aanleiding voor een) apart
scholar – professeure adjointe & cheffe de la section philosophie van het Département
de philosophie et des arts van de Université du Québec à Trois-Rivières [cf.].
Tot nu…., want gisteren plaatste Karel D’huyvetters
een blog over haar die hij omschrijft als “een uitzonderlijke
spinoziste met een grote eruditie en een diep filosofisch inzicht.”
Met haar toestemming vertaalde hij haar hoofdstuk, “Rationalism
versus Subjective Experience : The Problem of the Two Minds in Spinoza,” in: Carlos
Fraenkel, Dario Perinetti et Justin Smith (Eds.), The Rationalists. Between Tradition and Revolution. New York,
Springer (New Synthese Historical Library), 2010, 199-231.
Je kunt het oorspronkelijke hoofdstuk voor $29.95 / €24.95 /
£19.95 bij Springer aanschaffen… Abstract: Syliane Malinowski-Charles
undertakes to clarify the ontological status of inadequate ideas and passive
affects in Spinoza by questioning the identity of the subjects of which Spinoza
speaks when referring to the subjective and objective realities of a mode.
Against the surprisingly widespread view which holds that for Spinoza,
inadequate ideas and passive affects are “nothing,” she argues that they must
have a share in Deus sive Natura and shows how our subjective, physchological
mind is intrinsically related to the logical, abstract one in God’s intellect,
of which it is a “part.”
Karel D’huyvetters’ vertaling in het Nederlands echter wordt
gratis geleverd en is op zijn website als PDF te vinden [zie aldaar]. Aan het eind van dit blog maak ik
wel een opmerking over zijn vertaling.
Op het aloude verwijt aan Spinoza dat hij de relatie tussen
God en de modi onevenwichtig heeft gesteld, daar tenslotte alleen de enige substantie zou
bestaan en de modi uiteindelijk niet meer dan illusie zouden zijn, kortom over
in hoeverre individuen en hun verbeelde, inadequate kennis realiteit toekomt,
heeft zij een interessante benadering: n.l. dat naast de adequate ideeën ook de
inadequate ideeën in God bestaan. Lees aldaar hoe…