Onder het flinke aantal ‘turns’ die sinds de 1990-iger jaren werden ‘ontdekt’ (zoals "the linguistic turn", de "biopolitical turn" e.a.), blaast ook de "affective turn” z’n partijtje mee. Het was Patricia Ticineto Clough die het beestje z’n naam gaf. In het boek dat ze samen met Jean Halley uitbracht, maar waarvan zij toch vooral de gangmaker was,
Patricia Ticineto Clough, Jean Halley, The Affective Turn: Theorizing the Social [Duke University Press, 2007]
in dat boek dus, zag zij die ‘turn’ als een uiting van "a new configuration of bodies, technology, and matter instigating a shift in thought in critical theory" die aan de orde was bij veranderingen op economisch, politiek en cultureel vlak. De auteurs van het boek zagen “affectivity as a substrate of potential bodily responses, often autonomic responses, in excess of consciousness” (p. 2) Affecten dienen dan ook onderscheiden te worden van emoties, gevoelens of sentimenten en de aandacht gaat bijna volledig uit naar de sensatie-ervaringen en mogelijkheden van het lichaam. Men leest a.h.w. het lichaam…