Inutilis scientia Spinozana [74] Hoe kan toch steeds Spinoza’s God over ‘het hoofd’ worden gezien

0
365


Gisteren
verscheen van John G. Messerly het blogessay “The End of Religion: Technology
and the Future” [op zijn
website en op de website
van het Institute for Ethics & Emerging Technologie]


Het begint
zo: “History is littered with dead gods. The Greek and Roman gods, and
thousands of others have perished. Yet Allah, Yahweh, Krishna and a few more
survive. But will belief in the gods endure? It will not. Our descendents will
be too advanced to share such primitive beliefs.”


Het is misschien
meer een artikel voor de website van Paul Delfgaauw Vangodenenmensen dan voor dit blog. Het artikel
beschrijft de overtuiging van de auteur dat de vooruitgang van wetenschap en
techniek het geloof in de naar antropomorfe beelden geschapen goden en daarop
gebaseerde religies geheel zal doen wegsmelten. Opmerkelijk is wel dat op de
God van Spinoza in het geheel niet wordt ingegaan. Die kan niet dood en bestaat
geheel los ervan of mensen erin geloven of niet. Merkwaardig toch hoe die God
toch over almaar “het hoofd” kan worden gezien.


Ach, zo’n
artikel is misschien vooral bedoeld op zijn boek dat 2013 uitkwam nog eens te
promoten


John G
Messerly, The Meaning of Life: Religious,
Philosophical, Transhumanist, and Scientific Perspectives
. Darwin &
Hume Publishers, Febr. 2013

Maar dan verscheen daar onlangs een Spaans boek, dat de God van de atheïsten nog eens goed onder de loep neemt:

Carlos A. Marmelada, El Dios de los ateos. Stella Maris, 2014 
[cf.]

Daarover verscheen vandaag dit interview met de auteur onder de titel: "La Ciencia no sirve para demostrar que Dios no existe" [De wetenschap kan niet bewijzen dat God niet bestaat] [cf.]

In de blurb lezen we: "Dit boek presenteert een gedurfde [sic, jawel] stelling: de "god" van atheïsten is niet dezelfde God over wie de christenen spreken. De atheïstische "god" is bedacht door individuele filosofen [als Spinoza], een bedenksel dat nu eenmaal fortuin heeft gemaakt in onze cultuur." Ingegaan wordt op de ideeën en motieven van auteurs als Richard Dawkins, Sam Harris en Daniel C. Dennett.
O zeker, de verdedigers van de godsdienst en z'n  traditionele godsbeelden zijn nog niet overwonnen en vechten dapper terug.