Hoe a-sociaal is Sociaal?

0
488

In onze regio kan men, op bepaalde condities, gebruik maken van een soort privé-openbaar-vervoer. De z.g. Tele-Taxi.


Volgens de bepalingen kan men deze bestellen, maar men moet rekening houden, dat de taxi een half uur eerder aan het afgesproken adres voorrijdt. Dit kan al narigheden betekenen, bv ‘s winters, als het koud is. De chauffeur belt niet aan. Als je als klant niet aan de deur bent, is de »taxi« weg.

De onderneming neemt geen verantwoording bij afspraken, je loopt dus bij visite aan arts of ziekenhuis het risico, dat je te laat kunt komen. En daarmee en niet geholpen wordt en de niet »gehouden« afspraak zelf betalen.


Hoe werkt zo iets inde praktijk ?


Mw G is geestelijk gehandicapt. Vanwege haar verjaardag moet ze haar afspraak met de pedicure de volgende dag inhalen. Die afspraak is ‘s avonds om 8 uur, maar nu bij de pedicure thuis. De Tele Taxi wordt om ACHT uur besteld.
Na haar feestje wordt ze ‘s morgens om HALF ZEVEN wakker gebeld, met de boodschap van de portier (ze woont in een leefgemeenschap) dat de Tele Taxi voor staat. Ze rolt slaapdronken uit bed en weet met hulp de chauffeur duidelijk te maken, dat ze ‘s AVONDS die afspraak heeft.

Het vervolg is, dat ze dan ‘s avond om KWART OVER ZEVEN bij de pedicure aan de deur staat. Met de boodschap, dat ze tussen HALF NEGEN EN NEGEN uur zal worden afgehaald. Met haar regelmatig onderhouden voeten is zij echter binnen een kwartier klaar. Dan is het pas  EVEN OVER ACHT.
De pedicure ontfermt zich over haar en tussen de volgende patiënten door mag ze op het balkon van het uitzicht genieten en een kopje koffie drinken.
Tegen HALF NEGEN wordt ze naar de hal gestuurd, waar de Tel Taxi haar om KWART VOOR NEGEN afhaalt.

Dit vervoerssysteem wordt tot de Sociale Voorzieningen gerekend.
Ik weet niet of er verschil in behandeling is voor Ouderen, voor Lichamelijk Gehandicapten.

Ik durf dus niet zeggen, of er van discriminatie sprake is.
Maar het woord Sociaal is een klap in het gezicht van alle mensen, die er afhankelijk van zijn. 

Wie de oplossing weet voor alle klachten, die er al zijn ingediend, mag het zeggen.
Ik ben benieuwd naar de Afloop.