Wat is intermittent fasting?

0
171

Wist je dat steeds meer mensen kiezen voor intermittent fasting? In de maand januari, vol goede voornemens, is het al helemaal populair. Wat is het precies en hoe werkt het? In dit artikel vertellen we je alles over intermittent fasting!

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een eetpatroon waarbij perioden van eten worden afgewisseld met perioden van niet-eten. Het is een manier om de timing van calorie-inname aan te passen om gezonder te leven. Terugkerend vasten is de laatste tijd steeds populairder geworden als middel om af te slanken, gezonder en fitter te worden en zelfs de levensduur te verlengen.

Welke vormen van intermittent fasting werkt het beste?

Een van de meest populaire vormen van intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd, is de 16/8 benadering. Daarbij vast je 16 uur lang en daarna eet je 8 uur lang voldoende om al je dagelijkse calorieën binnen te krijgen. Deze methode wordt vaak gebruikt omdat ze relatief gemakkelijk vol te houden is en in de dagelijkse routine van de meeste mensen kan worden ingepast. Iemand kan er bijvoorbeeld voor kiezen om tussen 19.00 tot 11.00 uur niet te eten en dan tussen 11.00 en 19.00 uur alle dagelijkse calorieën binnen te krijgen

Beperkte calorie inname

Een andere vorm van intermittent fasting is het 5:2 dieet, waarbij je vijf dagen van de week normaal eet en dan de resterende twee dagen de calorie-inname beperkt tot 500-600 calorieën. Van deze methode wordt gedacht dat het effectief is omdat het lichaam schakelt tussen verschillende metabolische toestanden, wat de insulinegevoeligheid kan verbeteren en zorgt voor meer vetverlies.

Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

Een van de grootste voordelen van intermittent fasting is gewichtsverlies. Als we vasten wordt ons lichaam gedwongen om opgeslagen energie in de vorm van vet te gebruiken, wat leidt tot gewichtsverlies. Bovendien is aangetoond dat vasten de insulinegevoeligheid verbetert en de productie van menselijk groeihormoon verhoogt, wat ook gewichtsverlies kan bevorderen.

Invloed van deze manier van vasten op de gezondheid

Van intermitterend vasten is ook aangetoond dat het positieve effecten heeft op de algemene gezondheid. Zo vermindert het het risico op hartziekten, verbetering van de gezondheid van de hersenen, en zelfs vermindering van het risico op bepaalde soorten kanker. Men denkt dat dit komt doordat vasten een proces op gang brengt dat autofagie heet, waarbij het lichaam beschadigde cellen gaat opruimen en vervangen door nieuwe.

Conclusie: Werkt deze manier van vasten?

Het is belangrijk op te merken dat intermitterend vasten niet voor iedereen geschikt is. Zo raden we het zeker niet aan bij vrouwen die zwanger zijn, borstvoeding geven of ondergewicht hebben. Het is altijd het beste om een medisch deskundige te raadplegen voordat je aan een nieuw dieet begint. En als je intermittent fasting wilt proberen, is het een goed idee om rustig te beginnen. Bouw het langzaam op, door je calorie inname bijvoorbeeld iedere week een beetje meer te beperken. Hoe dan ook moet je een realistisch plan hebben, zodat je snel ontdekt wat voor jou het beste werkt. Want jij moet je er goed bij voelen!