Umberto
Boccioni – Dinamismo do corpo humano, 1913
Umberto Boccioni was een kunstenaar die zich zeer tot het
futurisme aangetrokken voelde en trachtte de dynamiek van beweging in
tekeningen en sculpturen te betrappen (dynamisme).
zijn vader hem in zijn kindertijd mee van Forlì, naar Genua, Padua en Catania. In
1899 ging Umberto in Rome kunst studeren, waar hij Gino Severini ontmoette en
studeerde met Giacomo Balla. In 1906 reisde hij naar Parijs, waar hij het
impressionisme van o.a. Cézanne bestudeerde, en Rusland en in 1907 verhuisde
hij naar Milaan. Daar ontmoette hij Marinetti wiens Manifesto dei pittori futuristi (het futuristisch
schildersmanifest) hij in 1910 ondertekende.
De dichter Emilio Filippo Tommaso Marinetti was zeer in de
ban geraakt van het lawaai, de snelheid en de mechanische energie van de grote
stad. Hij zocht naar 'de schoonheid van de snelheid' en schreef daarover in 1908
een Futuristisch Manifest, waardoor Umberto Boccioni zoals gezegd eveneens zeer
geïnspireerd raakte. Ook zelf schreef hij manifesten. Hij was waarschijnlijk de
eerste auteur van ‘Het toekomstige schilderen – Technisch Manifest’ en hij was zeker
de enige auteur van het Futurist
Sculpture van 11 april 1912. Ook schreef hij Pittura scultura futuriste (Dinamismo plastico) [Milan: Edizioni
Fuuriste di Poesia, 1914].