Beth Lord van Philosophy in Aberdeen en van het Spinoza Research Network is met Peg Rawes (Bartlett School of Architecture, University College London), een driejarig project begonnen, “Equalities of Wellbeing in Philosophy and Architecture”. Ik had een blog waarin ik op de werving van een 'academically excellent researcher' in het kader van dat project wees [er is sinds kort een project blog]. Op 24 mei werd in Londen een symposium “Thinking through Spinoza” gehouden, waarop beiden een paper presenteerden.
Beth Lord sprak over “What does Spinoza mean by Equality in the Theologico-Political Treatise?” Van die lezing zijn onlangs niet alleen de powerpointdia’s geplaatst op academia.eu. maar zijn die ook aangekleed met het verhaal daarbij.
Zij is niet pas onlangs begonnen met het bestuderen van hoe Spinoza in de TTP over ‘gelijkheid’ spreekt. In 2011 hield ook al eens een toespraak over “Spinoza and Income Equality” [cf]. Ze laat zien dat zijn in de TTP gebruikte gelijkheidsconcept Spinoza niet zozeer als voorstander van morele gelijkheid van burgers plaatst binnen het republikeinse of liberale denken, maar dat het hem vooral erom gaat dat mensen gelijke partners moeten kunnen zijn in een sociaal-economische context. Dat haalt ze vooral uit een analyse van hoofdstuk 17 van de TTP, waarin Spinoza beschrijft hoe in de Hebreeuwse staat burgers het bezit van een stuk land alleen maar tijdelijk kwijt konden raken, maar het na zoveel jaar altijd weer terug dienden te krijgen. Op basis daarvan laat ze zien dat gelijkheid bij Spinoza vooral gaat om gelijke deelname aan een economie.
Een tekst die ik graag aanbeveel [zie hier]
Aanvulling 21 juni 2013
Zij heeft die lezing ook gehouden tijdens de London Conference in Critical Thought, die op 6 en 7 juni 2013 werd gehouden:
Beth Lord: "What does Spinoza mean by equality in the Theological-Political Treatise?" [HTML – PDF-abstracts Spinozan Politics ]