Ze verzorgde een serie van 36 lessen van telkens een half uur over wiskunde en geschiedenis, waarbij het haar niet alleen om de wiskunde in strikte zin gaat, maar ook om het effect van de wiskunde op het leven en de maatschappij. Die lessen zijn – ik denk in 2009 – door The Teaching Company op DVD uitgebracht.
Twee dagen geleden heeft iemand in Japan de 23e les over Spinoza & Jefferson, op internet gezet [klik op onderstaande videostill – het duurt even voor de data binnen zijn]
Jefferson zou een van de eerste Amerikanen geweest zijn die in zekere zin een volgeling van Spinoza werd (in ieder geval bezat hij de Opera Posthuma), maar daarover gaat het hier niet [hier wel]. Judith V. Grabiner laat zien hoe in de 17e en een groot deel van de 18e eeuw het mathematisch redeneren met axioma’s en definities en stellingen als belangrijk werd gezien en een belangrijke retorische vorm werd om mensen te overtuigen. Ze illustreert dat aan de hand van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring waarvan grote invloed uitging op andere onafhankelijkheids- en vrijheidsverklaringen.
De tekst van haar les is hier te lezen.