Onlangs wees ik erop hoe je als lezer alert moet zijn op de achtergrond van iemand die Spinoza uitlegt. Zo wees ik onlangs in een blog op hoe de Thomist Bernhard Lakebrink, de schrijver van het Nachwort van de Reclam-uitgave Die Ethik, op sommige plaatsen duidelijk de mist in ging.
Zie hier een video van iemand, een zekere J.T. Bridges die iets aan "history of modern philosophy" doet, en die een globale samenvatting van het eerste en iets van het tweede deel van Spinoza's Ethica geeft en dat dan pareert via wat hij notabene The Thomistic Turn noemt. En dan krijg je allemaal dingen te horen die Spinoza nu juist bestreden heeft, zoals het uitgaan van universalia (als "mensheid") die als vorm aan materie toegevoegd moet worden… enfin het Aristotelische verhaal.
Ik geef het door – als studiemateriaal…
Er wordt af en toe verwezen naar Lawhead. Ik vermoed dat het gaat om William F. Lawhead: The Modern Voyage: 1400-1900, The Voyage of Discovery, A Historical Introduction to Philosophy [Second Edition, Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002] – [cf hier]