J. G. Wachter’s ELUCIDARIUS CABALISTICUS én G.W. Leibniz’ commentaar vertaald

0
3

Johann Georg Wachter (1663-1757)
neemt een heel aparte plaats in de Spinozareceptie in. Was Spinoza's
kabbalisme, zoals hij dat waarnam, voor hem aanvankelijk een reden om
het jodendom aan te vallen, later werd het juist aanleiding om
Spinoza openlijk te omarmen. Voor meer informatie verwijs ik naar het
blog
"Johann Georg Wachter (1663-1757) Duitse kabbalist en
Spinozist"; daarin ook de links naar zijn boeken die op internet
te vinden zijn.

Vlak voor Pasen ontving ik het
volgende mailtje:

"Een interessant aspect van
Spinoza’s filosofie is de invloed of verband met de Kabballa.

De inventaris van Spinoza’s
bibliotheek in het Spinozahuis Rijnsburg bevat heel wat werken die
over de Kabballa gaan.

Het percentage boeken die dit
aspect van Spinoza belichten is klein. In M. Laerke’s Leibniz
lecteur de Spinoza
, in Hst V, sectie 3, pp.923-970 een
samenvatting van deze materie. Hij bespreekt gedetailleerd de
Animadversiones De recondita Hebraeorum Philosophia
(Animadversiones ad Wachteri librum
) van G. W. LEIBNIZ. Deze
tekst van Leibniz is een commentaar op :

“ELUCIDARIUS CABALLISTICUS sive
Reconditae Hebraeorum Philosophiae brevis & succincta” van J.
G. WACHTERUS.

Het leek mijn broer [Stan
Janssens] en mezelf interessant beide teksten in het Nederlands ter
beschikking te stellen op de weblog.

Met een tweepagina weergave staan
de commentaren van Leibniz systematisch op de linkerpagina tegenover
de tekst van Wachter (rechterpagina). Met het Wordbestand is dit
makkelijk te doen, met de PDF versie?

Met beste groeten,

Frank Janssens"