belangstellende nieuwsgierigheid uit naar dit boek. Maar toen
er meer – m.n. de inhoudsopgave – – over bekend werd, kreeg ik mijn
twijfels en schreef op 31 juli 2013 het blog:
"Toch een vraagteken bij komend boek van Charlie Huenemann."
En ik nam mij voor eerst eens bij google.books of Amazon er enigszins nader
kennis mee te malen. Maar inmiddels blijkt dat er noch bij Amazon,
noch bij Google inzage mogelijk is.
Inmiddels geeft de leeservaring
die Karel D'huyvetters vandaag op zijn blog
geeft, mij voldoende aanleiding om te besluiten mij de
teleurstelling na een aanschaf van het boek te besparen.
Volgens Huenemann identificeert
Spinoza niet alleen God met de natuur, maar vergoddelijkt hij andersom
gezien ook de natuur. Hij wilde nagaan wat voor betekenis dat zou hebben.
Het zou hem gaan om de vraag of het feit dat Spinoza de naam
van God zoveel gebruikt, misschien niet toch betekent dat hij iets
van het (traditionele) goddelijke behoudt?
Welnu Karel D'hyvetters schrijft dat Huenemann een
algemene (en 'degelijke') inleiding geeft in Spinoza's filosofie, en:
"Het is pas in het laatste hoofdstuk (pp. 131-141) dat hij zijn
vraag weer opneemt, wanneer hij een vergelijking maakt tussen
Nietzsche, de filosoof met de voorhamer, en Spinoza, de Goddronken
filosoof. Maar meer dan een wel heel erg vage benadering van
Spinoza’s ‘godsdienstige’ God krijgen we niet."
Ik neem dit als mijn kompas en
zie af van de aanschaf van dat boek. Je kunt immers niet alles
bijhouden.
Het gaat om het volgende boek.
Daar de cover is gewijzigd t.o.v. de eerste plaatsing op de site van
de uitgever, neem ik de nieuwe hier mee.
Stan Verdult
Charlie Huenemann, Spinoza's Radical Theology. The Metaphysics of the Infinite. Acumen Publishers, 2014