De Ethica in de TTP

0
386

Iedereen die – bekend met de Ethica – de Tractatus Theologico-Politicus leeszal hebben opgemerkt dat daarin aardig wat van de hoofdzaken die de Ethica leert, vermeld wordt. Over de natuurwetten als God's 'besluiten' en zo meer.

Nu kwam ik onlangs hierover een uitgebreid hoofdstuk tegen van Edwin Curley in een boek dat ter ere van Jonahan Bennett was samengesteld. Het is in z'n geheel (50 bladzijden, waarvan er niet één wordt achtergehouden) op books.google te lezen. Curley gaat daarin uitgebreid na wat we uit de TTP over de Ethica te weten kunnen komen. En waarover niet gesproken wordt: niet bijvoorbeeld over de lichaam-geest-eenheid, de conatus en het 'eeuwige deel van de geest'. Hij ziet als groot voordeel dat in de TTP in een juist minder technische taal als de in geometrische vorm gegoten Ethica over God en de natuur wordt gesproken.

Tevens komt Curley met enige interessante speculaties over wat Spinoza mogelijk aan de Ethica heeft veranderd en aangevuld, nadat hij zich tussen 1665 en 1670 enige jaren met zijn politieke theorie had bezig gehouden – en waaraan hij na 1675 – toen de Ethica geheel gereed was – verder ging in wat de Tractatus Politicus zou worden. Curley denkt dan aan de zgn imitatie-affecten en vooral het belang van de gemeenschap voor een ieder.

Ik vond het de moeite waard om er u via een blogje van op de hoogte te stellen.

Edwin Curley: Notes on a neglected masterpiece (II) The Theological-Political Treatise as a prologomenon to the Ethics. In: Jan A. Cover, Mark Kulstad (Eds.): Central themes in early modern philosophy: essays presented to Jonathan Bennett. Hackett Publishing, 1990

[een klik op de cover brengt u rechtstreeks naar dat hoofdstuk.]