Brice Pauset ‘Autopsie de la foie’ – TTP versus l’homme armé

0
6

Twee weken geleden, op vrijdag 20 april 2012, ging in de Kammermusiksaal van Deutschlandfunk in Keulen, de première van Brice Pauset’s compositie Autopsie de la foie (Autopsie van het geloof) pour deux ensembles. Het was het openingsconcert van het »Forum neuer Musik 2012« met het in Renaissancemuziek gespecialiseerde Capella de la Torre, het Ensemble Recherche en de Franse countertenor Dominique Visse [cf hier]. Ik hoop zeer dat het een keer wordt uitgezonden of – nog beter – wordt heropgevoerd, niet alleen omdat de in Duitsland wonende Franse componist Brice Pauset een belangrijke moderne componist is, die als ‘kirchenkritisch’ bekend staat, maar vooral daar hij in deze compositie het Middeleeuwse  soldatenlied ›L’homme armé‹, waarop zovele missen gecomponeerd zijn, in dit geval die van Pierre de la Rue (1460 – 1518), confronteert met de Tractatus theologico-politicus, in het bijzonder de hoofdstukken IV, VII, XII, XV en XX, van waaruit hij zijn hedendaagse antwoord op dat lied over de bewapende mens toonzet.

Barbara Eckle schreef in Der Tagesspiegel, onder de titel “Transzendente Klänge Drogen von oben”: “Der Franzose Brice Pauset hingegen, dessen Oper „Exercices du Silence“ in der vergangenen Saison auf der Werkstattbühne der Berliner Staatsoper zu sehen war, leiht sich in seinem in Köln uraufgeführten Werk „Autopsie de la foie“ die Worte des früh-aufklärerischen Philosophen Spinoza. Streng analytisch, bis hinein in die Egalisierung der Sprachlaute, setzt der jesuitisch erzogene, deklariert nicht-gläubige Künstler hier Spinozas Postulat einer Freiheit des Individuums und einer Entkoppelung von Glaube und Gehorsam musikalisch um. Eine konsequente Zersetzung der Begriffe, die dem restlichen Festivalprogramm dann den Weg ebnet.” [Hier]