Wat is SERP en waarom is het zo belangrijk?

0
294

Het opzetten van een goede marketingstrategie neemt veel tijd in beslag. Toch is het belangrijk, bijvoorbeeld wanneer je doet aan affiliate marketing. Er zijn een groot aantal zaken waar je aandacht aan moet besteden, waaronder Search Engine Optimization (SEO). Dit zijn strategieën die een webpagina een zo hoog mogelijke plek in de zoekmachines moeten bezorgen.

SERP

Een van de onderdelen van SEO is de Search Engine Results Page (SERP). Dit is de lijst met relevante webpagina’s die verschijnt wanneer je een bepaald zoekwoord intypt. Hoe hoger op de lijst, hoe meer bezoekers jouw webpagina weten te vinden.

Het algoritme van Google

De populaire zoekmachine Google maakt gebruik van een algoritme om webpagina’s in te delen. Daarbij let het op een aantal factoren, zoals het aantal bezoekers en het gemiddelde aantal minuten dat iemand op een webpagina blijft hangen. Bij een positief resultaat krijgt de webpagina een hogere plek in de Search Engine Results Page (SERP), oftewel de zoekpagina resultaten. Het is belangrijk dat jouw webpagina een zo hoog mogelijk plekje krijgt in de lijst. De gemiddelde bezoeker heeft de neiging om sneller op een webpagina te klikken die op de eerste, tweede of derde plek in de zoekresultaten staat.

SERP heeft alles te maken met de zogeheten ‘page rank’

De zoekmachine Google plaatst websites en webpagina’s volgens een bepaalde volgorde. Deze wordt in het Engels de ‘ranking’ genoemd. Voor bedrijven, merken en organisaties is het belangrijk dat hun website een zo hoog mogelijke ranking krijgt. Een hogere plek in de zoekmachines betekent dat er waarschijnlijk meer bezoekers en dus potentiële klanten op de site terecht komen. Hoeveel waarde een webpagina heeft wordt weergeven door de pagerank. Hoe werkt dit precies?

Ranking van websites door Google

Google rankt elke webpagina aan de hand van tientallen factoren. Zo kijkt het onder andere naar de kwaliteit van de content. De teksten die je schrijft moeten interessant en relevant zijn voor bezoekers. Minstens zo belangrijk als content zijn de inkomende links die je plaatst. Een pagina krijgt een hogere pagerank als het meer linkjes naar andere pagina’s heeft. Zorg ervoor dat de links op die pagina’s relevant zijn. Ze moeten echt betrekking hebben op het onderwerp van de pagina waar je naar toe linkt. Je kunt de inkomende links en hun kwaliteit berekenen met de pagerank. Dit onderdeel geeft je een waardevol inzicht in de kwaliteit van je website. Hoe beter de linkjes op je webpagina’s, hoe groter de kans op een goede ranking.

Hoe krijgt een webpagina een hoge plek in de SERP?

Er zijn verschillende manieren om jouw webpagina een goed plekje te bezorgen in de SERP. Zo is het belangrijk om de titel, de website URL en de meta description zo interessant en relevant mogelijk te maken. Een meta description is een korte beschrijving waar een website over gaat. Probeer je bezoekers nieuwsgierig te maken, zodat ze doorklikken naar jouw website. Zorg ook voor een zogeheten ‘call to action’ waarmee je bezoekers aanspoort tot een bepaalde actie. Maak duidelijk dat ze op jouw webpagina precies vinden waar ze naar op zoek zijn. Gebruik daarnaast zoveel mogelijk zoekwoorden. Voor het vinden van relevante zoekwoorden kun je de Google AdWords tool gebruiken.

Hoe presteren je pagina’s?

Na het invullen van de titel, de meta description en andere onderdelen van de webpagina ben je nog niet klaar. Het is minstens zo belangrijk om te onderzoeken hoe je pagina’s presteren. Welke pagina’s krijgen bijvoorbeeld de beste ranking in de zoekmachine? Het programma Google Analytics is zeer geschikt voor een meet analyse. Meten is weten, en op die manier weet je zeker dat de SEO van jouw website goed loopt.