Meerdere analyses van Instagram hebben uitgewezen dat content op bepaalde uren populairder is. Dit betekent dat volgers of bezoekers content vaker lezen, opslaan en likes. De exacte tijden verschillen per Instagram. Over het algemeen boek je het meeste succes tijdens lunchtijd, tussen 11 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags. Ook de avonduren, tussen 7 uur en 9 uur, doen het over het algemeen goed. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de meeste mensen dan vrij zijn. Plan je Instagram berichten in op Later, zodat je er tijdens werktijd of in je vrije tijd niet aan hoeft te denken.
Op welke dag kun je het beste posten?
Een uitgebreide analyse levert veel interessante informatie op. Zo ontdekken de meeste Instagram beheerders dan de betrokkenheid bij hun berichten op woensdag en donderdag het grootste is. Op zondag zijn juist minder mensen actief op social media, omdat het een rustdag is.
Informatie leidt tot succes
Onthoud dat het gebruik van Instagram Analytics over veel meer gaat dan de prestaties van bepaalde content alleen. Het is goed nieuws wanneer een foto of video erg populair is. Het geeft je nuttige informatie, namelijk dat volgers die content blijkbaar interessant vinden. Bij Instagram Analytics gaat er om wat je met die informatie doet. Het is de bedoeling dat je het gebruikt voor een ijzersterke Instagram marketingstrategie. Zo kun je het succes van een video berekenen aan de hand van de zogeheten ‘views’. Dit is het aantal keren dat bezoekers een video hebben bekeken. Instagram begint met het berekenen van het aantal views vanaf drie minuten.
Instagram Analytics onderzoekt verschillende soorten content
Bij het analyseren van je Instagram pagina kun je onderscheid maken tussen diverse soorten content. Zo is een foto of video een individueel bericht. Onderzoek wat voor soort foto’s het beter doen, met of zonder een donkere achtergrond? Geven jouw volgers de voorkeur aan foto’s van de stad of de natuur? Met Instagram Analytics kom je er vrij snel achter welke foto het meeste aantal likes en reacties oplevert. Vervolgens is het tijd om te kijken naar het soort content. Wie weet post je zowel mode content als product content. Onderzoek waar je volgers het meeste interesse in tonen, producten of mode. Aan de hand van deze informatie zou je kunnen beslissen om meer te investeren in mode fotosessies en minder in foto’s van producten.
Soorten content en meetresultaten
De gegevens die je meet via Instagram Analytics zijn te bekijken per type content. Zo zijn er gegevens beschikbaar van de video’s, foto’s, carrousel foto’s en shopping berichten. Dit is gedaan omdat de verschillen tussen deze soorten content van invloed zijn op de prestaties van het Instagram profiel. Kijk eens naar de manier waarop je zelf een pagina bezoekt. Je scrollt er doorheen en ziet meteen of je een foto mooi vindt.
Heb geduld
Bij een video moet je echter enige tijd wachten voordat het is opgeladen. Vervolgens heb je enkele seconden nodig om de video te bekijken en om te beslissen of je het een ‘like’ geeft. Of misschien is de video wel zo mooi dat je het wil delen. Dat wil je als Instagram beheerder uiteraard bereiken bij je volgers. Hetzelfde geldt voor carrousel foto’s. Aangezien het gaat om meerdere foto’s, duurt het een tijdje voordat je alles hebt gezien. De verschillen en foto’s zijn vervolgens terug te zien in de statistieken. Vergeet ook niet om een sterke mobiele campagne op te zetten, om nog meer bezoekers te bereiken.
Impressies en bereik
Neem dan de tijd om Instagram Analytics te begrijpen. Verdiep je in de materie voordat je het gaat gebruiken. Daardoor weet je veel beter wat je kunt verwachten. Een term die je waarschijnlijk vaak gaat tegenkomen is ‘impressies’. Dit is het totale aantal keren dat een bepaalde post bekeken is. Het wordt bekeken aan de hand van het aantal volgers dat op je bedrijfsprofiel heeft geklikt om de content te bekijken. Minstens zo belangrijk als ‘impressies’ is het ‘bereik’. Deze term heeft eveneens betrekking op het aantal keren dat je content is bekeken. In dit geval gaat het echter om unieke bezoekers, oftewel personen die je content nog niet eerder hebben bekeken.