Waarom hebben we niet genoeg aan Spinoza’s filosofie en willen we z’n leven erbij?

0
17

Gianlorenzo Bernini (1598-1680) De extase van de Heilige Theresa van Avila, 1647-52; marmer, hoogte 350 cm. In de Cappella Cornaro, Santa Maria della Vittoria, RomeVoor degenen die Adrie Hoogendoorn’s reactie op 12 februari bij een beeld dat Spinoza moest voorstellen de vergelijking met de extatische Teresa van Avila in het bekende beeld van Bernini wellicht niet konden thuis brengen, wijs ik graag op een fraai artikel van Jessa Crispin. Zij is oprichter en redacteur van een literaire website Bookslut.com en schreef voor een even fraaie website, The Smart Set een mooi essay: “Life Stories – Is it worth knowing about the lives philosophers led, or is their philosophy enough?”

Na een uitgebreide beschrijving van de heilige Teresa van Avila die volgens haar – hoe tragisch – meer om dat beeld van Bernini dat de vereniging van de mystica met God als een orgasme verbeeldde, bekend is dan om haar verbijsterende zich kastijdende leven, bespreekt Crispin enige boeken. Ze bespreekt twee boeken over Montaigne en zeer uitgebreid gaat ze in op het boek van Rebecca Newberger Goldstein Betraying Spinoza: The Renegade Jew Who Gave Us Modernity. Maar haar essay is meer dan de aaneenrijging van enige boekbesprekingen – ze heeft een interessant thema: waarom interesseert ons toch vooral het leven van filosofen (en, voeg ik eraan toe, zijn sommigen zo geïnteresseerd in de manier waarop filosofen stierven)? Een paar zinnen: