Update Spinoza in de joodse historiografie met accent op joodse literatuur

0
59


Het vorige blog over Ludwig Philippson deed mij een aantal werken
ontdekken die als een fraaie update te zien zijn op eerdere blogs over de
joodse historiografie.


Carsten Schapkow, Role
Model and Countermodel: The Golden Age of Iberian Jewry and German Jewish
Culture during the Era of Emancipation.
Lexington Books, 2015 -322 pagina's – books.google


This book explores the “Golden
Age” of Sephardic Jewry on the Iberian Peninsula and its perception in German
Jewish culture during the era of emancipation. For Jews living in Germany, the
history of Sephardic Jewry developed into a historical example with its
distinctive valence and signature against the pressure to assimilate and the
emergence of anti-Semitism in Germany. It provided, moreover, a forum to engage
in internal dialogue amongst Jews and external dialogue with German majority
society about challenging questions of religious, political, and national
identity. In this respect, the perception of prominent Sephardic Jews as
intercultural mediators was key to emphasizing the skills and values Jews had
to offer to civilizations in the past. German Jews invoked this past
significance in their case for a Jewish role in present and future societies,
especially in Germany.


 

De gebroeders Philippson komen erin aan de orde en Spinoza,
maar ook in dit boek behandelt Carsten Schapkow niet Ludwig Philippson’s
verhaal ‘Die Trennung’, waarin Spinoza aan de orde komt.
Aanvulling: ik schreef 'ook' daar ik dacht dat het om een nieuw boek ging, maar het gaat om de Engelse vertaling

van Vorbild und Gegenbild uit 2011 [cf. blog].