Spinoza in de joodse historiografie [8] David N. Myers

0
525

De zoektocht levert interessante resultaten op naarmate we bij  studenten van Yosef Hayim Yerushalmi en Amos Funkenstein terecht komen.

David N. MyersDavid N. Myers is hoogleraar joodse geschiedenis en hoofd van de afdeling geschiedenis van de Universiteit van California in Los Angeles. Hij studeerde in Tel Aviv en Harvard en behaalde zijn doctorsgraad in 1991 aan de Columbia Universiteit bij Yosef Hayim Yerushalmi [Van hem was het stuk over Yerushalmi & Spinoza dat ik citeerde in het blog “Spinoza in de joodse historiografie [5] Yosef Hayim Yerushalmi (vervolg)”]. Zijn bijzondere interesse heeft de geschiedenis van de joodse historiografie. Hij doceerde op vele plaatsen (VS, Frankrijk, Rusland, Israël) en was in de perioden 1996-2000 en 2004-2009 directeur van het UCLA Center for Jewish Studies. Recent heeft hij gepleit voor een nieuwe notie van joods nationalisme, waarbij naast Israël ook andere grote centra van ‘joden in de diaspora’ als gelijkwaardige partners naast Israël worden erkend. “A more inclusive view of collective Jewish identity cannot be focused on center-and-periphery, but on equal partnership.” [Van hier]

Hij schreef o.a.:

Re-Inventing the Jewish Past. European Jewish Intellectuals and the Zionist Return to History [Oxford: 1995]

Between Jew and Arab: The Lost Voice of Simon Rawidowicz [Brandeis University Press, 2008].
In dit blog gaat het me om zijn:

Resisting History: Historicism and its Discontents in German-Jewish Thought [Princeton, 2003 – books.google]

Tabel of Contents
INTRODUCTION 1
CHAPTER ONE: Jewish Historicism and Its Discontents: An Introduction 13
CHAPTER TWO: Hermann Cohen and the Problem of History at the Fin de Siécle 35
CHAPTER THREE: Franz Rosenzweig and the Rise of Theological Anti-Historicism 68
CHAPTER FOUR: Anti-Historicism and the Theological-Political Predicament in Weimar Germany: The Case of Leo Strauss 106
CHAPTER FIVE: Isaac Breuer and the Jewish Path to Metageschichte 130
CHAPTER SIX: From Conclusion to Opening: A Word on Influence, German Jews, and the Cultural History of Ideas 157