Joris Putman gaat de Wereld verbeteren

0
548

De jonge acteurs Joris Putman (24) en Levi van Kempen (20) zijn ware wereldverbeteraars. Ze Jorisputmanpresenteren vanaf zondag 1 februari het groene jongerenprogramma Green Dream District op National Geographic. In dat programma gaan ze op zoek naar de beste duurzame uitvinding.

Green Dream District wordt de eerste Nederlandse serie op National Geographic. “Het programma besteedt aandacht aan duurzame technologische innovaties. We roepen momenteel jongeren van 13 tot 19 jaar op mee te doen en  hun ideeën voor duurzame uitvindingen in te sturen. Of dat nu energiebesparende oplossingen zijn of ideeën voor een schonere en betere toekomst”, vertelt Putman, de bedenker van de uitvinderswedstrijd.

Vanaf het begin strijden steeds drie jonge uitvinders uit dezelfde provincie om een finaleplek. De finale op 12 april draait dus om twaalf uitvindingen uit twaalf provincies.

In iedere aflevering zit tevens een reportage van Putman en Van Kempen die het land afstruinen op zoek naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Putman heeft al gekart in een racekart op waterstof en bezocht een discodansvloer die energie opwekt.

De 24-jarige Putman presenteert tevens voor RTL4 het verbouwingsprogramma Van Kavel tot Kasteel. Daarnaast blijft hij acteren. Op Nickelodeon is hij te zien als dierenarts Michiel in de kinderserie Puppy Control en als de slechterik Rudy Rude in de jeugdserie Sportlets.

“Naast het produceren blijf ik acteren en presenteren. Ondertussen leer ik een hele hoop”, zegt Putman, die tot 2007 de rol van Morris Fischer op zich nam in de soap Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) en in datzelfde jaar Dancing On Ice (RTL4) won.

Levi van Kempen presenteert sinds 2005 de rol van Junior Couwenberg in de BNN-soap Onderweg naar Morgen. Voor hem is het de eerste presentatieklus. “Alle twee hebben we een voorliefde voor techniek en zijn we betrokken bij de maatschappij. Veel oplossingen worden gevonden in techniek”, zegt Putman, die hoopt met Green Dream District jongeren enthousiast te maken om hun eigen ideeën in de tv-studio te presenteren. “We moeten met z’n allen de wereld zien te verbeteren.”

De hoofdprijs van het programma is 5000 euro, de tweede prijs is 2000 euro en de derde plaats is goed voor 1000 euro