Colin Marshall, Assistant Professor aan de University of
Washington [cf pagina aldaar, cf zijn website, en CV]
schreef meerdere artikelen (hoofdstukken) over Spinoza die hij beschikbaar
stelt via zijn website. Ik wijs hier op de volgende:
• Colin Marshall,
"The mind and body as 'one and the same thing' in Spinoza".In: British Journal for the History of
Philosophy 17:5 (2009), 897-919 – PDF
• Colin Marshall,
"Spinoza on destroying passions with reason". In: Philosophy and
Phenomenological Research 85:1 (2012), 139-160 – [PDF]
• Colin Marshall,
"Reason in the Short Treatise" in: Yitzhak Melamed (ed.), The Young
Spinoza: A Metaphysician in the Making. Oxford University Press, forthcoming
2013. [PDF]
• Colin Marshall, "Spinoza's
revisionist metaethics" in: The
Cambridge Critical Guide to Spinoza's Ethics, Yitzhak Melamed (ed.).
Cambridge University Press (forthcoming, pending final review) [geen PDF] Notitie 4 febr. 2016: dit werd gewijzigd in:
• Moral Realism in Spinoza's Ethics, cf. academia.edu
Vooral het eerstgenoemde, "The mind and body as 'one and
the same thing' in Spinoza", vind ik wel boeiend. Het stelt de
identiteitsthese aan de orde. Hij bekent zich als een “substantialist” in de
geest van Gueroult. Hij bekritiseert Michael Della Rocca. Interessant is dat hij Lewis Robinson’s Kommentar zu Spinozas Ethik [Bd.I
[Kommentar zum ersten und zweiten Teil der Ethik] Leipzig, Felix Meiner, 1928] weer
eens van stal haalt en onder de aandacht brengt. Gueroult zei in een voetnoot van zijn boek over
het eerste deel 1 van de Ethica: “Lewis
Robinson a été le premier, et jusqu’à présent le seul, à concevoir l’unité des
attributs en Dieu par l’identité de leur acte causal et à maintenir en Dieu
l’irréductibilité de leurs essences incommensurables (cf. Kommentar, pp. 246
sqq., 275 sqq.). Cette interprétation est entièrement confirmée par notre
analyse. [Cf.]
In beginsel heb ik moeite met hoe Gueroult van Spinoza’s God/natuur
een complex samenraapsel maakt van allemaal substanties met één attribuut en hoe hij de attributen
allemaal een eigen essentie van God of de natuur laat uitdrukken. Maar je moet
die interpretatie uiteraard niet uit de weg gaan.