5 handige tips om beter te slapen

0
598
beter slapen

Lig jij ook soms uren schaapjes te tellen vooraleer je de slaap kunt vatten? Dan is het niet onlogisch dat alleen al die frustratie jou wakker houdt. Natuurlijk kan je dan meteen grijpen naar slaappillen, maar gewenning en verslaving gooien op lange termijn sowieso roet in het eten. Lees daarom maar eerst even deze vijf tips om beter te slapen.

Breng regelmaat in het slaapgedrag

Ons lichaam heeft nood aan een constant slaappatroon. Ga daarom dag in dag uit omstreeks eenzelfde tijdstip slapen en sta op eenzelfde uur op, ook tijdens het weekend. Zorg ervoor dat je voldoende lang in bed blijft om je fris te voelen, maar blijf zeker niet te lang liggen. Als je dan eens te lang slaapt, haal je je lichaam opnieuw uit haar natuurlijk ritme. Bleef je toch even langer liggen? Ga dan sporten om vroeger uitgeput te zijn, zodat je opnieuw eenvoudig jouw constant slaappatroon haalt.

Zorg voor ideale slaapomstandigheden

Geluid en licht zijn absoluut te vermijden. Sluit de gordijnen en gebruik eventueel een ooglapje en oordopjes. Een tikkende wekker is hier evenmin op zijn plaats. Zorg daarnaast voor een goede matras die bij jou past. Slaap je naast je partner? Dan is een aparte topdekmatras een ideaal alternatief. Daarnaast kies je voor een ideale slaaptemperatuur. Ook dat verschilt van persoon tot persoon, maar over het algemeen is 16 tot 19 °C aangeraden. Maak het zeker niet te warm of te koud, want anders word je gegarandeerd voortijdig wakker.

Bouwen aan een gezonde levensstijl

Een gezondere levensstijl nastreven, is altijd positief om beter te slapen. Tabak weer je bijvoorbeeld omdat nicotine een opwekkend effect heeft. Hetzelfde geldt voor e-sigaretten die nicotine bevatten. Kan je door frustraties niet slapen? Dan stap je beter even uit bed om een piekerhalfuurtje in te lassen dan om een sigaretje te roken.

’s Avonds alcohol drinken is eveneens geen goed idee. Het klopt wel dat alcohol helpt om in te slapen, maar de kwaliteit van de slaap neemt dan wel drastisch af. Daarnaast zijn uiteraard ook suikerhoudende en cafeïnehoudende dranken als cola, thee en koffie vanaf de namiddag uit den boze. Anderzijds moet je weten dat zowel een te volle maag als een hongergevoel slecht zijn voor het slapen. Ga dus niet zomaar snacken voor het slapengaan, maar bij een hongerig gevoel kan je dan wel een rijstwafel eten vooraleer je onder het dons kruipt.

Voldoende bewegen

Door overdag voldoende te bewegen, word je sneller moe en val je ook sneller in slaap. Beperk het bewegen echter tot de ochtend of de vroege namiddag. Door in de late namiddag of ’s avonds te bewegen pomp je je lichaam namelijk vol adrenaline en dan lukt slapen ook weer niet. Ga zeker niet even pompen wanneer je de slaap niet kunt vatten, want dat werkt tegendraads.

Geen kunstmatige verlichting

Nog even tv kijken in de slaapkamer vooraleer je indommelt? Geen goed idee. Het licht van televisies, laptops of je smartphone bevindt zich immers aan het blauwe eind van het lichtspectrum en maakt ons lichaam in de war. Hierdoor neemt de productie van het slaaphormoon melatonine af. Je leest beter een boek voor het slapen dan nog even snel even te appen.